Kierunki polityki oświatowej a specjalistyczne wsparcie SCWEW

ore.edu.pl 2 dni temu

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło kierunki polityki oświatowej państwa na nadchodzący rok szkolny 2025/2026. To one wyznaczają strategiczne ramy dla działań dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych w systemie edukacji, a zatem stanowią istotny punkt odniesienia dla szkół i placówek oświatowych w całym kraju. Ogłoszone priorytety kształtują wizję nowoczesnej, inkluzywnej i odpowiedzialnej szkoły, która przygotowuje młode pokolenie do świadomego, zdrowego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym.

Wśród priorytetów znalazły się między innymi:

  • rozwijanie myślenia analitycznego i kompetencji matematyczno-przyrodniczych;
  • kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych;
  • promocja zdrowego trybu życia;
  • profilaktyka przemocy rówieśniczej i wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
  • promowanie higieny cyfrowej;
  • kształcenie zawodowe;
  • wzmacnianie roli nauczyciela w procesie dydaktycznym.

W specjalistycznym wsparciu istotną rolę będą odgrywać Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW), które stają się fundamentem edukacji dostępnej w polskich szkołach. SCWEW – jako wyspecjalizowane jednostki wspierające przedszkola i szkoły ogólnodostępne – stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Ich funkcjonowanie wykracza daleko poza doraźne wsparcie. W kontekście kierunków wyznaczonych przez MEN SCWEW mają szczególnie duży potencjał w obszarach zdrowia psychicznego i przeciwdziałania przemocy.

Równie istotne jest ich zaangażowanie w rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. SCWEW wspierają nauczycieli w planowaniu pracy nauczycieli w grupach zróżnicowanych. Dzięki dostępowi do narzędzi cyfrowych, w tym zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej oraz rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, mogą skutecznie wspierać indywidualizację procesu nauczania, a przy tym dbać o promowanie higieny cyfrowej. Centra wspomagają także szkoły w realizacji zadań z doradztwa zawodowego, współpracując z lokalnymi środowiskami.

Nie bez znaczenia pozostaje także rola SCWEW w promowaniu oceniania kształtującego i metod aktywizujących, które mają najważniejsze znaczenie dla rozwijania poczucia sprawczości uczniów. Centra pomagają szkołom tworzyć środowisko uczenia się, w którym każdy uczeń – niezależnie od swoich możliwości – ma szansę na sukces. Ponadto zasoby wypożyczalni SCWEW wyposażą nauczycieli i specjalistów w niezbędny sprzęt specjalistyczny, który będzie sprzyjać rozwijaniu potencjału dzieci i uczniów.

Rok szkolny 2025/2026 to czas dalszej integracji polityki oświatowej z potrzebami lokalnych społeczności. Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą udowadniają, iż efektywne wdrażanie polityki MEN jest możliwe tylko w ścisłej współpracy i dzięki realnemu wsparciu dla szkół i nauczycieli. Ich rola w budowaniu nowoczesnego, otwartego i włączającego systemu edukacji będzie w nadchodzących miesiącach nie do przecenienia.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału