W poniedziałek, 23 września, rozpocznie się w Gdyni Festiwal Polskich Filmów Fabularnych. Oprócz oglądania filmów, uczestnicy spotkają się z naukowcami i studentami z Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM w Poznaniu.
Wspólnie z Wydziałem Organizacji Sztuki Szkoły Filmowej w Łodzi oraz przy współpracy z Pomorską Fundacją Filmową badacze już po raz piąty przy pomocy ankiet badać będą widownię Festiwalu.
- Dzięki dużej próbie badawczej (corocznie ponad tysiąc ankiet) poznaliśmy lepiej widzów Festiwalu, ich wybory, preferencje, a także wydatki - mówi prof. Krzysztof Stachowiak z WGSEiGP UAM. Jak wyjaśnia naukowiec, wiedza pomaga oszacować i ocenić wpływ festiwalu na rozwój Gdyni i Trójmiasta, a dla organizatorów festiwalu stanowi praktyczne narzędzie organizacji kolejnych edycji. - Dzięki informacjom zebranym w badaniu podejmowane są decyzje, które sekcje programowe, metody komunikacji czy kanały informacji rozwijać, by lepiej sprostać oczekiwaniom festiwalowej publiczności. Wyniki badań mają więc nie tylko wymiar poznawczy, pozwalający szczegółowo poznać społeczność festiwalową i jej wpływ na otoczenie, ale także praktyczny, związany z wykorzystaniem wyników badania do organizacji wydarzenia - dodaje prof. Krzysztof Stachowiak.
Podczas tegorocznej, 49. edycji FPFF w Gdyni, odbędzie się piąta edycja badań publiczności. Projekt "Profil uczestnika FPFF w Gdyni. Badania jakościowe" otrzymał wsparcie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej z programu Upowszechnianie Kultury Filmowej - Priorytet: Badania rynku audiowizualnego. - Tegoroczne badanie jakościowe przeprowadzimy w formie indywidualnych wywiadów pogłębionych. Będzie miało ono na celu uzupełnienie, pogłębienie i lepsze zrozumienie wyników uzyskanych w badaniach ilościowych (ankietach) przeprowadzonych w ostatnich latach - zapowiada prof. Krzysztof Stachowiak.
Naukowcy będą badać takie zagadnienia, jak:
Prof. Krzysztof Stachowiak zapewnia, iż od początku badania prowadzone są pod metodologicznym rygorem badań naukowych, co ma zapewnić ich rzetelność - Planujemy w kolejnym roku zebrać wszystkie dane z badań ilościowych i jakościowych, by opracować książkę na temat społecznego wymiaru festiwalu filmowego oraz jego wpływu na otoczenie lokalne. Wpisuje się to w nurt badań związanych z tzw. gospodarką kreatywną, która zajmuje się analizą wkładu roli sektorów kreatywnych, takich jak sztuka, kultura i media, w stymulowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego, tworzenia wartości ekonomicznej, budowaniu tożsamości lokalnej oraz kreowaniu innowacji - dodaje prof. Krzysztof Stachowiak.
Na zdjęciach:
1: Zespół badawczy na ceremonii wręczenia nagród i zamknięcia 47. FPFF (2022 r.). Fot. Szymon Ślugaj
2-3: Studenci podczas badania ankietowego w kinie Helios. Fot. Szymon Ślugaj
4: Robocze spotkanie przed Gdyńskim Centrum Filmowym. Fot. Malwina Balcerak