Klub Młodego Paleontologa szukał śladów dinozaurów w okolicach Maleńca [wideo, zdjęcia]

tkn24.pl 2 dni temu

W czwartek na terenie Zabytkowego Zakładu Hutniczego w Maleńcu Klub Młodego Paleontologa, działający przy Muzeum Ewolucji Instytucji Paleobiologii PAN w Warszawie zorganizował laboratoria terenowe.

Na miejscu najpierw odbyła się prelekcja, a potem zapisani uczestnicy (o zapisach pisaliśmy TUTAJ) wzięli udział w zajęciach terenowych w poszukiwaniu śladów dinozaurów. Odbyły się one jednak w miejscu okrytym tajemnicą, do którego nasza kamera nie miała wstępu. Poszukiwania związane były z odkryciem na terenie gminy Ruda Maleniecka, które miało miejsce w 2022 roku

„Wspólnie z dyrektorem Maciejem Chłopkiem z Muzeum w Maleńcu zorganizowaliśmy takie spotkanie dla mieszkańców okolicznych miejscowości. Podczas tego spotkania pokażemy odkrycia paleontologiczne z tego regionu. Póki co nie możemy powiedzieć dokładnie jakie to jest stanowisko. Tam są bardzo cenne znaleziska naukowe, szczątki kopalne zwierząt, które żyły 215 milionów lat temu. Jesteśmy tutaj wspólnie z rodzinami z Klubu Młodego Paleonotologa. Przyjechaliśmy tu na tydzień. Dzieci widzą jak przebiegają tego typu wykopaliska, dzieci same mogą szukać szczątków. Natomiast skoro już tu jesteśmy, mieszkamy tu pod namiotem, korzystamy z gościny muzeum i jego ogrodu to postanowiliśmy zorganizować takie warsztaty paleontologiczne. Opowiem między innymi o wyprawie na Grenlandię, podczas której znaleźliśmy szczątki najstarszego prassaka na świecie” – opowiadał nam prof. Tomasz Sulej z Instytutu Paleobiologii Polskiej Akademii Nauk.

Podczas spotkania zaprezentowano między innymi odnalezione na terenie gminy Ruda Maleniecka żebro bliżej nieokreślonego prassaka, który mógł żyć choćby około 215 milionów lat temu. Ten niekwestionowany autorytet przyciągnął do Maleńca około 30 osób, dzieci i młodzieży wraz z rodzicami m.in. mieszkańców: Żarnowa, Końskich, Małachowa, Koziej Woli, Fałkowa, Zbyszewic, Jacentowa, Sulejówka, Domaszowic, Kielc czy Warszawy.

Podobne laboratoria paleontologiczne mogą być w Maleńcu organizowane w przyszłości. Z pewnością będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem informować Państwa o tego typu inicjatywach.

Zdjęcia (własne, Katarzyna Sorn):