12 marca 2025 r. uczniowie klas 2 mi i 3mi I LO im. Bolesława Krzywoustego w Nakle nad Notecią uczestniczyli w imprezie popularnonaukowej „Dzień liczby pi”organizowanej przez Wydział Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu. Wydarzenie zostało objęte patronatem Prorektorki UMK ds. promocji i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym dr hab. Joanny Kucharzewskiej, prof. UMK.
Wszystkich zebranych w auli przywitał dziekan Wydziału Matematyki i Informatyki prof. dr hab. GRZEGORZ BOBIŃSKI.
Następnie odbył się pierwszy wykład Pi razy python prowadzony przez dr. Mariusza Kanieckiego. Prelekcja dotyczyła dokładności obliczeń, w których pojawia się liczba π:
„Nie możemy zastosować popularnej metody „π razy drzwi”. Można polegać na wskazówkach ukrytych w zaklęciach:
,,Kuć i orać w dzień zawzięcie…”
3, 1 4 1 5 9…ale co dalej?
Jak robią to komputery? Potrzeba nam algorytmów! Rzucanie igłą, metoda Monte Carlo czy zderzanie ciał, to tylko niektóre metody pozwalające wyznaczyć π z dokładnością do dziesiątego, tysięcznego miejsca po przecinku, a choćby dużo, dużo dokładniej”.
W przerwie pomiędzy wykładami odbył się konkurs na znajomość jak najdłuższego poprawnego rozwinięcia liczby pi. Naszą szkołę reprezentowała para:Zuzanna Kowalska i Mikołaj Wiliński z klasy 3 mi. Pomimo wypisania 162 miejsc po przecinku nie udało im się stanąć na podium (trzeci wynik to 159 miejsc – co oznacza, iż nasi uczestnicy popełnili jakiś błąd). Doceniamy jednak ich zaangażowanie i wysiłek włożony w technikę zapamiętywania. Najlepszym wynikiem było podanie216 prawidłowych cyfr.
Natomiast nieoczekiwanym zwycięzcą indywidualnym okazał się Olek Bęben, uczeń klasy trzeciej Szkoły Podstawowej nr 4 w Nakle nad Notecią, który był również uczestnikiem naszego wyjazdu. W ciągu 10 minut podał 200 poprawnych cyfr rozwinięcia liczby pi! Zgromadzona publiczność oraz organizatorzy byli pod wielkim wrażeniem uzyskanego wyniku. Olek otrzymał dyplom i uniwersyteckie upominki, ale przede wszystkim gorące brawa i gratulacje!
W przerwie pomiędzy wykładami uczniowie mogli zapoznać się z ofertą kierunków przygotowanych przez wydział, porozmawiać ze studentami i wykładowcami.
Na koniec odbył się wykład pt. Grupowanie, czyli metody analizy skupień, prowadzony przez dr hab. Agnieszkę Goroncy. Był on poświęcony metodom analizy danych polegających na grupowaniu obiektów w tzw. Klastry – przykład uczenia nienadzorowanego (,,bez nauczyciela”), które znajduje zastosowanie w statystyce, eksploracji danych, uczeniu maszynowym.
Udział uczniów naszego liceum w tym wydarzeniu był okazją do poznania historii powstania liczby pi oraz inspiracją do samodzielnego poszerzania wiedzy.
Organizatorami wyjazdu byli Beata Jankowska i Tomasz Bzdawka. Opiekę nad młodzieżą sprawowała także Agnieszka Weltrowska.
I Liceum Ogólnokształcące w Nakle nad Notecią










