Kurs IBE – W drodze do dwujęzyczności – wspieranie rozwoju językowego uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji w szkole dostępnej dla wszystkich

kuratorium.katowice.pl 6 dni temu

Kurs został opracowany w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) i Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Celem projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” jest wzmocnienie kompetencji nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania adekwatnego wsparcia dzieciom i uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym dzieciom i uczniom będącym uchodźcami z Ukrainy, a także integrowania zróżnicowanego środowiska w klasie/szkole. W projekcie opracowano szereg narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE, www.ibe.edu.pl ) działający pod nadzorem Ministra Edukacji Narodowej jest instytutem badawczym prowadzącym interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce i wspierającym politykę i praktykę edukacyjną. Promuje stosowanie zasady podejmowania decyzji w oparciu o wyniki badań, a szczególnie dużą wagę przywiązuje się do badań, których wyniki mogą zostać wykorzystane w polityce edukacyjnej.

Kurs W drodze do dwujęzyczności ma na celu pomóc Państwu w pracy z osobami z doświadczeniem migracji. Nauczanie tej grupy, która ma specjalne potrzeby edukacyjne, wymaga dodatkowej wiedzy i umiejętności zawodowych. Przygotowane przez nas zajęcia powinny dać podstawy w zakresie glottodydaktyki polonistycznej, czyli nauczania języka polskiego i kultury polskiej w kontekście szkolnym, w którym każdy uczący w szkole, bez względu na to jakiego przedmiotu uczy korzysta z języka polskiego, który jest narzędziem komunikacji.

Czego się Państwo nauczą?

  • Jak przebiegają procesy uczenia się języka obcego i drugiego.
  • Czym jest język edukacji szkolnej i w jaki sposób wspierać osoby z doświadczeniem migracji w uczeniu się polszczyzny.
  • Strategii uczenia słownictwa w zakresie języka polskiego do codziennej komunikacji a także do celów edukacyjnych.
  • Podstaw nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego i drugiego ułatwiających wyjaśnienie jak działa język polski.
  • Podstaw pracy z tekstem obcojęzycznym (czytanie i rozumienie).
  • Lepiej rozumieć problemy występujące w procesie uczenia się uczniów/uczennic słabo lub wcale nieznających języka polskiego i pochodzących z odmiennych kulturowo miejsc.

REKRUTACJA TRWA! Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie: https://rekrutacja.jpjo.pl/


Idź do oryginalnego materiału