Wczoraj na platformie YouTube ukazał się film dotyczący nielegalnego hazardu promowanego przez najbardziej znanych i popularnych streamerów i influencerów w Polsce, który w ciągu 24 godzin zebrał ponad 2 miliony wyświetleń. Materiał skupiał się na działalności nielegalnych stron hazardowych, takich jak KeyDrop, 500casino itd. i pokazywał mechanizmy działania tego typu platform. Film gwałtownie rozprzestrzenił się wśród użytkowników, w tym również uczniów, co miało bezpośredni wpływ na dzisiejszą liczbę odwiedzin nielegalnych stron hazardowych w szkołach, mimo iż film powstał w celu ostrzeżenia wszystkich przed niebezpieczeństwem uzależnienia się od hazardu.
Mechanizmy internetowego hazardu:
KeyDrop jest jedną z platform oferujących wirtualne skrzynki z nagrodami, gdzie użytkownicy inwestują realne pieniądze, licząc na zdobycie wartościowych przedmiotów. Materiał pokazywał, iż polscy influencerzy zarabiają na promowaniu tych treści i stosują odpowiednie sztuczki, aby przyciągnąć młodzież. Co gorsza, w filmie pokazano, iż nie ma skutecznych metod blokowania takich stron i iż młodzi ludzie wiedzą, jak omijać blokady, które szkoły i świadomi rodzice starają się wdrażać, aby chronić uczniów przed zagrożeniem uzależnienia i strat finansowych.
Mafia hazardowa polskiego internetu, czyli wczorajszy film z YT, który wywołał falę wejść na strony hazardowe w szkołach
W związku z publikacją tego filmu, Technikum Programistyczne INFOTECH oraz Liceum INFOTECH odnotowały gwałtowny wzrost prób dostępu do nielegalnych stron hazardowych. Od rana zarejestrowaliśmy kilkaset wejść na takie strony, co pokazuje, jak wielkie zagrożenie stanowią tego typu treści. Mimo iż skutecznie blokujemy nielegalne serwisy, uczniowie korzystają z różnych metod na obejście tych blokad – co zostało jasno przedstawione w filmie. Ta sytuacja jest alarmująca i wymaga natychmiastowej reakcji zarówno ze strony szkół, jak i rodziców – mówi Katarzyna Kaczyńska, Dyrektor Szkół INFOTECH.
Apel do innych szkół i rodziców
Chcemy ostrzec inne szkoły oraz rodziców, aby zwrócili szczególną uwagę na to, jakie treści konsumują ich dzieci w internecie. Hazard online, dostępny zaledwie kilka kliknięć od najmłodszych, stanowi realne zagrożenie. Młodzież jest szczególnie narażona na pokusę szybkiego zysku, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, jakie mogą wyniknąć z angażowania się w hazard – w szczegółności o ile jest on promowany przez influencerów, którzy są dla tych dzieci autorytetami.
Społeczność edukacyjna powinna się wspierać
Jako szkoła o profilu technologicznym, rozumiemy złożoność tego problemu i gwałtownie reagujemy. Przede wszystkim edukujemy – to podstawa. Nasze działania obejmują warsztaty i spotkania z ekspertami, którzy opowiadają o zagrożeniach płynących z hazardu i innych uzależnień cyfrowych. Współpracujemy również z rodzicami, aby mieli świadomość, jak ważne jest kontrolowanie aktywności swoich dzieci w sieci. Dodatkowo wprowadziliśmy zaawansowane systemy monitorujące i blokujące dostęp do niebezpiecznych treści na komputerach szkolnych. Nasza fundacja angażuje się także w kampanie społeczne i projekty edukacyjne, które mają na celu zwiększenie świadomości na temat tego problemu.
Oferujemy pomoc dyrektorom innych szkół w szkoleniu zespołów psychologiczno-pedagogicznych oraz kadry nauczycielskiej w zakresie wykrywania takich incydentów i odpowiedniego reagowania na nie. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu możemy wspierać placówki edukacyjne w przeciwdziałaniu tego typu zagrożeniom, by chronić uczniów przed niebezpieczeństwami cyfrowego świata.
W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii, prawo nie zawsze nadąża za rzeczywistością internetową. Dlatego tak ważne jest, abyśmy jako społeczność edukacyjna i rodzice reagowali na nowe wyzwania, przed którymi stają nasze dzieci. kooperacja i wymiana wiedzy mogą pomóc w uchronieniu młodzieży przed zgubnymi skutkami hazardu internetowego, który staje się coraz bardziej dostępny i powszechny. Mamy też apel do rządu, zaktualizujcie prawo tak, aby chroniło jak najbardziej nasze dzieci.
Źródło: infotech.edu.pl