Marta Miklaszańska, Allegro: Nie chcemy żeby ESG była postrzegana jako sztuka dla sztuki

agencja-informacyjna.com 1 tydzień temu
Zdjęcie: Marta Miklaszańska


Rozmowa z Martą Miklaszewską, Director Group Public Affairs & ESG w Allegro.

Spis treści

  • Rozmowa z Martą Miklaszewską, Director Group Public Affairs & ESG w Allegro.
    • Jak Grupa Allegro radzi sobie z raportowaniem ESG?
    • Czy po wstępnej próbie raportowania ma Pani jakieś uwagi dla innych firm?
    • Jakie działania podejmuje Allegro w komponencie „S” (społeczeństwo) z triady ESG?
    • Jakie działania podejmuje Grupa Allegro w zakresie edukowania i rozpowszechniania wiedzy na temat ESG?

Jak Grupa Allegro radzi sobie z raportowaniem ESG?

Marta Miklaszańska, Director Group Public Affairs & ESG w Allegro: Dziękuję bardzo za to pytanie, bo to jest coś, czym też lubię się chwalić w ostatnim czasie. Udało nam się rzeczywiście w tym roku wykonać niesamowite ćwiczenie, taką można powiedzieć próbę generalną przed nowym obowiązkiem raportowania, które nas, jako firmę spółkę giełdową obejmie w przyszłym roku. W tym roku postanowiliśmy zrobić taki właśnie mały rozbieg, próbę generalną, sprawdzenie siebie, gdzie mamy być może jakieś luki, gdzie są niedociągnięcia, nad czym musimy popracować przed przyszłym rokiem, kiedy już będziemy do tego zobligowani. Jako jedna z pierwszych firm na rynku i w tej chwili myślę, iż jesteśmy w tej niedużej grupie firm, które udało się rzeczywiście zaraportować według już nowych wytycznych dyrektywy CSRD, zrobiliśmy to ćwiczenie!

To było, tak jak mówię, duże ćwiczenie. Wymagało od nas bardzo dużej dbałości, także o adekwatność zbieranych informacji, też z uwagi na późniejszy audyt. Rozmowy z audytorami to jest kolejna część (raportowania – przyp. red.), to nie jest tylko zbieranie danych, ale później trzeba też przedstawić pełną dokumentację, jak te dane są zbierane, na ile są wiarygodne.

Audytorzy są naprawdę bezwzględni! Przeszliśmy pomyślnie ten audyt, ale on też nam właśnie pokazał miejsca, w których musimy też popracować nad procesem, już właśnie na etapie samych zbierania danych w ciągu roku. Więc to jest takie bardzo też potrzebne ćwiczenie do tego, żeby być w pełni przygotowanym na przyszłe regulacje już w przyszłym roku. Także zaangażowanie na poziomie pracowników, zarządu, naszych partnerów biznesowych, interesariuszy. Musieliśmy zrobić tak zwaną matrycę materialności, czyli takich tematów, które są ważne. Skupić się na kilku najważniejszych obszarach, które chcemy rozwijać, postawić sobie tam oczywiście też ambitne, ale racjonalne i możliwe do realizacji cele. To także wymagało dłuższego i pogłębionego dialogu z naszymi interesariuszami, czyli właśnie też naszymi klientami, naszymi pracownikami, z zarządem. To były długie rozmowy, długie właśnie godziny dialogowania i rozmowy o tym, co jest ważne, co w następnych latach będzie dla nas takim obszarem priorytetowym.

Myślę, iż to też bardzo interesujące doświadczenie, które później można wykorzystać też właśnie w takim priorytetowaniu działań. Nie chcemy, żeby właśnie tematyka ESG była postrzegana jako jakaś odrębna sztuka dla sztuki, która po prostu jest realizowana obok strategii firmy. Mam absolutnie pewność, iż w tej chwili ESG już jest też częścią strategii firmy. Także z uwagi na to, iż w przyszłym roku już będziemy raportować jednym raportem. Nasze wszystkie wskaźniki finansowe i czynniki pozafinansowe będą już objęte jednym dokumentem, gdzie chcemy po prostu pokazać spójną całość.

Czy po wstępnej próbie raportowania ma Pani jakieś uwagi dla innych firm?

Marta Miklaszańska, Director Group Public Affairs & ESG w Allegro: Myślę, iż tutaj największym wyzwaniem dla większości firm, zwłaszcza takich, które są tak jak my, grupą (mamy wiele spółek w grupie, mamy też sporo lokalizacji, mamy też swoje magazyny nie tylko w Polsce, ale także przecież w innych krajach, które należą do grupy, także to są Czechy, Chorwacja Słowenia i Słowacja) jest ustrukturyzowanie, uspójnienie i wyedukowanie osób, które później przekazują dane zbierane w raporcie.

Te osoby muszą zrozumieć po co zbieramy te dane i jakie są wymagania z perspektywy audytorów, żeby zbierać je już na etapie prowadzenia prac operacyjnych. Przykładem tutaj mogą być chociażby fakturę za energię. Żeby te osoby były przeszkolone, miały wiedzę i umiejętności co do tego, jak te dane powinny być zbierane. Po to, żeby właśnie później mogły być przedstawione wszystkie dowody na to, iż te dane są prawdziwe, miarodajne, wiarygodne i właśnie akuratne, tak jak to też jest nazwane, w tych wytycznych do raportowania. Więc przede wszystkim edukacja pracowników, osób, które są zaangażowane w proces raportowania.

I dołożenie wszelkich starań, żeby to było wszystko zgodne z zasadami, żeby było udokumentowane i możliwe do udowodnienia. Ta staranność jest bardzo istotna później już na etapie weryfikowania tych wszystkich danych. Więc to jest akurat pierwsza taka poważna lekcja i doświadczenie dla nas, które nas teraz ukierunkowało właśnie na już zbieranie danych za ten rok.

Na końcu chodzi o to, żebyśmy wszyscy mieli poczucie komfortu, iż po prostu te dane i liczby, które raportujemy i te postępy w naszych celach, iż one są po prostu wiarygodne.

Jakie działania podejmuje Allegro w komponencie „S” (społeczeństwo) z triady ESG?

Marta Miklaszańska, Director Group Public Affairs & ESG w Allegro: Myśląc o społecznych celach, także myślimy o tym, jak zarządzamy naszymi pracownikami, jak chcemy kształtować kulturę korporacyjną w firmie. Więc tutaj jednym z takich celów rzeczywiście priorytetowych, to jest przede wszystkim luka płacowa. I tutaj mamy też postawione cele i zaproponowane działania, które mają właśnie przeciwdziałać luce płacowej. I to jest jeden obszar pod S.

Natomiast fundamentem, też myślę takim trochę naszym DNA jako Allegro dla Państwa, którzy znają firmę wiedzą, iż od wielu lat jesteśmy także zaangażowani w tematy dobroczynności, wspierania akcji charytatywnych, wspierania akcji edukacyjnych. To jest bardzo istotne , żeby wskazać na to, jako bardzo istotny kierunek naszych działań.

Jeśli chodzi o działania charytatywne, właśnie mam dzisiaj też przyjemność podzielenia się z Państwem taką naszą dumą, iż jesteśmy już po ponad 10 latach funkcjonowania Platformy Allegro Charytatywnie, która jest takim najlepszym przykładem tego, jak innowacje, jak właśnie rozwiązania technologiczne, mogą wspierać działania dobroczynne i charytatywne. Nasza platforma jest takim miejscem, gdzie organizacje pożytku publicznego, zweryfikowane przez nas oczywiście, to są podmioty, które muszą być wiarygodne i działające na rynku, bo to jest także odpowiedzialność nasza wobec naszych klientów, mogą wspierane przez nas, oczywiście bez żadnych prowizji, bez żadnych dodatkowych opłat, założyć konto na platformie Allegro Charytatywni i tam zbierać środki na swoje cele społeczne. W różny sposób.

Mogą licytować kolacje z artystami, mogą wystawiać różne przedmioty na licytacje, mogą także skorzystać z takich wyjątkowych, staramy się tego nie nadużywać, ale jednak też są takie możliwości zbierania na bardzo celowane akcje, na przykład na Szlachetną Paczkę. Mamy taką akcję, iż zachęcamy naszych kupujących do tego, żeby wpłacali kwoty, różnego rodzaju kwoty, robiąc zakupy też na platformie.

To są z naszej strony rozwiązania, które w sposób łatwy, intuicyjny będą wspierać tych konsumentów, tych klientów wchodzących na Allegro, którzy chcą też wspomóc organizację, wspomóc akcje charytatywne i po prostu czynić dobro i sprawiać, żeby świat był trochę lepszy.

Jakie działania podejmuje Grupa Allegro w zakresie edukowania i rozpowszechniania wiedzy na temat ESG?

Marta Miklaszańska, Director Group Public Affairs & ESG w Allegro: Edukacja jest kluczem. Rola wspierania i dawania narzędzia jakim jest wiedza, to jest też po części obowiązek dużych firm, które dbają też o to, żeby właśnie nasi partnerzy biznesowi także mogli się rozwijać i skalować swoje biznesy i swoją działalność. Z naszej perspektywy już od wielu lat to jest bardzo istotny element naszych działań. Mamy Allegro Akademię, to jest miejsce gdzie szkolimy naszych sprzedających. Uczymy ich nowych narzędzi, tego jak mogą korzystać z narzędzi marketingowych, z narzędzi analitycznych. Także tematy związane z ESG i z tym jak właśnie na przykład pakować w sposób zrównoważony sposób, który uwzględnia przede wszystkim te wytyczne. Chodzi o ograniczenie plastiku i przyjęcie takich form, które będą sprawiały, iż ta paczka po prostu będzie miała jak najmniejszy wpływ negatywny na środowisko.

Tego rodzaju działania podejmujemy. One się cieszą ogromnym zainteresowaniem. Już przeszkoliliśmy ponad 500 tysięcy osób reprezentujących swoje firmy.

Od dwóch lat także zachęcamy naszych sprzedających, żeby zainteresowali się innymi rynkami zbytu, bo też od dwóch lat jesteśmy w tej chwili na rynku czeskim, w tej chwili jest na słowackim i także za chwilę na węgierskim. Więc zachęcamy też, żeby małe i średnie przedsiębiorstwa zdecydowały się na eksport online, ale żeby to zrobić musimy też pokazać im, wytłumaczyć im na czym polega specyfika rynku, jakie są wymogi regulacyjne, podatkowe, różnice kulturowe. Czym się charakteryzuje klient na tamtych rynkach.

Chcemy zachęcać firmy, żeby nie bały się eksportować i korzystały z naszej platformy właśnie w takich działaniach eksportowych. My wspieramy je oczywiście od strony logistycznej, marketingowej, ale tak jak Pan powiedział, edukacja jest najważniejsza, bo też chcemy przekonywać i zmieniać podejście sprzedających. Tutaj długa praca przed nami, ale myślę, iż też już mamy swoje sukcesy.

https://youtu.be/d0s9NP11Epc?si=A1OYgW7vZSr_O-3S

Agencja Informacyjna, ESG, Wywiady /MNN, źródło: Fundacja XBW / Fot. Marta Miklaszańska LinkedIn / 7.11.2024

Idź do oryginalnego materiału