Matematyczna łamigłówka, którą rozwiązują dzieci w podstawówce. Internauci jednak kłócą się o wynik

gazeta.pl 4 godzin temu
Takie zadanie to codzienność dla dzieci w starszych klasach szkoły podstawowej, gdy jednak trafiło na facebookowy profil zajmujący zagadkami logicznymi i matematycznymi łamigłówkami, wywołało burzę. Okazało się, iż rozwiązanie wcale nie było proste dla wszystkich.
Nadeszły wakacje, czas odpoczynku i rozprężenia. Specjaliści twierdzą jednak, iż choćby w czasie wolnym, warto zadbać o kondycję. Zamiast siedzieć na kanapie lub leżeć na kocu, warto postawić na aktywny wypoczynek. To samo tyczy się tężyzny umysłowej. Zamiast kolejnego serialu, może zmierzycie się z matematyczną łamigłówką, która przysporzyła sporo problemów internautom?


REKLAMA


Matematyka jest nazywana królową nauk, ale mimo wszystko wielu osobom sprawia problemy. Tak jak to niepozorne zadanie, które jest na poziomie szkoły podstawowej i każdy powinien sobie z nim poradzić. Każdy? Jak się okazuje, niekoniecznie, choć można je rozwiązać na dwa różne sposoby. A jakie? Zobaczcie sami.


Zobacz wideo Uczy matematyki na TikToku. "Uczniowie mówią mi, iż w 60 sekund uczą się więcej niż przez 45 minut lekcji w szkole"


Nietuzinkowe zadanie matematyczne z dwoma ułamkami zwykłymi. Jak je obliczyć?
Jakiś czas temu na Facebooku użytkownika Mathematics Expert pojawiło się interesujące zadanie matematyczne ze szkoły podstawowej. Składa się ono z dwóch ułamków zwykłych, a wszystko, co trzeba zrobić, to obliczyć wartość X.


Samo działanie wygląda następująco: X/2 = 8/X. Ile w takim przypadku wynosi ów X? I jak konkretnie należy rozwiązać to zadanie? Można to zrobić na dwa sposoby, a jeżeli chcecie zobaczyć, jak, bądź tylko upewnić się, iż poprawnie je obliczyliście, to odpowiedź znajdziecie w drugiej części tekstu.


Zadanie matematyczne z dwoma ułamkami. Oto dwa poprawne rozwiązania tej łamigłówki
Jak obliczyć wartość X w działaniu X/2 = 8/X? Sposoby są choćby dwa. Pierwszy jest nieco dłuższy i wygląda następująco:


X/2 = 8/X,
X/2 = 8/X ×X,
X2/2 = 8,
X2/2 = 8 ×2,
X2 = 16,
X2 - 16 = 0.


Teraz korzystamy ze wzoru na kwadrat różnicy i uzyskujemy następujące obliczenia:


(X + 4)(x - 4) = 0,
X = -4 lub X = 4.


Drugi sposób jest krótszy i prostszy, a przy tym tak samo poprawny. W tym przypadku mnożymy oba ułamki metodą "na krzyż". Wówczas uzyskujemy następujące działania: X × X = 2 × 8, a w efekcie X2 = 16. Teraz wystarczy jedynie wyciągnąć pierwiastek - √x2 = √16. Stąd X = 4 lub X = -4. I taka jest też poprawna odpowiedź do tego zadania - X może mieć bowiem wartość zarówno wynoszącą 4, jak i -4.
Idź do oryginalnego materiału