Tegoroczni maturzyści zmierzyli się z egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym. Do wyboru były dwie formuły „2015” i „2023”. Większość postawiła na tę drugą.
Przed abiturientami znalazły się zadania składające się z trzech części rozdzielonych na dwa arkusze. Na ich wypełnienie było 240 minut. W pierwszej części pierwszego arkusza do zdobycia możliwe było 10 punktów. Pytania odnosiły się m.in. do tekstów „Zarządzanie czasem” Richarda Luecke czy „Masz wrażenie, iż czas płynie za szybko?” Hanny Gadomskiej. W drugiej uzyskać można było 15 punktów. Pytania sprawdzały rozumienie m.in. „Pieśni o Rolandzie” i „Trenu X” Jana Kochanowskiego.
Drugi arkusz, stanowiący trzecią część matury, obejmował napisanie wypracowania. Do wyboru były dwa tematy: 1. Bunt i jego konsekwencje dla człowieka 2. Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?
Za jego napisanie maturzyści mogli uzyskać maksymalnie 35 punktów. W swoich pracach musieli powołać się na: wybraną lekturę obowiązkową (utwór epicki albo dramatyczny), inny utwór literacki (mógł to być również utwór poetycki), wybrane konteksty. Tekst musiał być odpowiedniej długości, tj. nie krótszy niż 300 wyrazów.
W Formule 2015
Na rozwiązanie arkusza z języka polskiego na poziomie podstawowym w Formule 2015 absolwenci mieli 170 minut. Arkusz składał się z dwóch części. W pierwszej do zdobycia było 20 punktów, a zadania dotyczyły m.in. tekstu „Kultura – komunikowanie wartości” Grzegorza Żuka oraz „Artyści jako specyficzna grupa społeczna i zawodowa” Jarosława Działka i Moniki Murzyn-Kupisz.
Druga część arkusza – za aż 50 punktów – poświęcona była wypracowaniu pisemnemu. Maturzyści mogli napisać je na jeden z trzech poniższych tematów: 1. Bunt czy pokora – którą postawę życiową powinien wybrać człowiek, by uczynić świat lepszym? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu „Dziadów cz. III”, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury. 2. Co sprawia, iż człowiek zyskuje szacunek innych ludzi? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanych fragmentów „Potopu” Henryka Sienkiewicza oraz do wybranych tekstów kultury. 3. Zinterpretuj podany utwór („Ulga na wiosnę” Urszuli Kozioł). Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij.
Matury potrwają do 25 maja. Obowiązkowa będzie także matematyka oraz język obcy. Muszą również przystąpić do dwóch egzaminów ustnych – z języka polskiego i języka obcego. Wyniki będą znane 9 lipca.