Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych rozpoczyna prace nad zmianami w systemie oceniania uczniów. Pierwsze propozycje ekspertów IBE mają zostać przedstawione na początku 2024 roku. Na początek będą to prawdopodobnie rekomendacje dla nauczycieli.
![](https://static.warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2024/09/Szkola-nauczyciel-wazne1.webp)
Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce
Szerokie konsultacje ze środowiskiem
Resort edukacji planuje przeprowadzić szereg konsultacji ze środowiskiem oświatowym, w tym konferencje wojewódzkie oraz badania ankietowe przez System Informacji Oświatowej. Jak podkreśla Kacper Lawera, dyrektor departamentu komunikacji MEN w rozmowie z Gazetą Wyborczą, ministerstwo chce uniknąć zarzutów o narzucanie rozwiązań, jakie pojawiły się przy wprowadzaniu ograniczeń zadań domowych. Nikt nie będzie więc nauczycielom nic narzucał.
Kluczowe pytania o system oceniania
Ministerstwo zamierza skonsultować z nauczycielami fundamentalne kwestie dotyczące systemu oceniania. Wśród najważniejszych pytań znajdują się te dotyczące formy ocen bieżących w trakcie semestru, zasadności stosowania ocen cyfrowych w klasach I-III szkoły podstawowej oraz potrzeby wystawiania ocen cyfrowych na półrocze w starszych klasach. Resort będzie pytał również o możliwość zastąpienia ocen systemem zaliczeniowym w niektórych przedmiotach w szkołach średnich.
Już teraz nauczyciele mają pewną swobodę w wyborze metod oceniania w trakcie roku szkolnego, choć na koniec roku zobowiązani są do wystawienia ocen w formie stopni. Oceny opisowe, stosowane standardowo w klasach I-III, mogą być wykorzystywane również w starszych klasach. Nowe propozycje IBE prawdopodobnie przyjmą formę rekomendacji dla nauczycieli, pozostawiając im elastyczność w dostosowaniu systemu oceniania do potrzeb uczniów.