MEN proponuje istotną zmianę w Karcie Nauczyciela! Nowe zasady zatrudniania specjalistów

warszawawpigulce.pl 5 godzin temu

W systemie edukacji szykują się zmiany, które mogą wpłynąć zarówno na sposób organizacji pracy w szkołach, jak i dostępność specjalistycznego wsparcia dla uczniów. Nowy projekt, nad którym realizowane są prace legislacyjne, budzi zainteresowanie środowisk oświatowych i może stanowić początek szerszych reform.

Fot. Warszawa w Pigułce

Nowelizacja ma przyspieszyć wsparcie dla dzieci

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt nowelizacji Karty Nauczyciela, który już trafił do Rządowego Centrum Legislacji. Propozycja zakłada znaczące zmiany w sposobie zatrudniania nauczycieli specjalistów – głównie psychologów – w placówkach niepublicznych. Głównym celem jest zwiększenie dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży oraz uproszczenie procedur zatrudniania specjalistów, tam gdzie kadry wciąż brakuje.

Do dziewięciu godzin tygodniowo – nie tylko na etacie

Zgodnie z projektem, do 31 sierpnia 2027 roku w niepublicznych przedszkolach, szkołach i zespołach będzie można powierzać nauczycielom prowadzenie zajęć z uczniami na podstawie umowy cywilnoprawnej – do dziewięciu godzin tygodniowo, zamiast obecnych czterech. Warunkiem będzie brak cech charakterystycznych dla stosunku pracy w takiej umowie. Oznacza to większą elastyczność, ale też konieczność przestrzegania konkretnych kryteriów formalnych i etycznych.

Tylko dla nauczycieli nieskazitelnych i z kwalifikacjami

MEN zaznacza, iż do prowadzenia zajęć będą dopuszczani wyłącznie nauczyciele, którzy:

  • nie są objęci postępowaniem karnym lub dyscyplinarnym,
  • nie byli skazani za przestępstwa umyślne lub skarbowe,
  • nie zostali ukarani karą dyscyplinarną w ostatnich trzech latach,
  • posiadają wymagane kwalifikacje do zajmowanego stanowiska.

To zabezpieczenie ma chronić jakość nauczania i dobro uczniów, szczególnie w tak wrażliwym obszarze jak pomoc psychologiczna.

Tymczasowe rozwiązanie, które może zostać na dłużej

Nowelizacja ma na razie charakter epizodyczny. Po 31 sierpnia 2027 r. resort planuje przeprowadzić analizę skutków wprowadzonego rozwiązania. Celem będzie sprawdzenie, czy elastyczna forma zatrudniania nie zniechęca specjalistów szukających stabilnych warunków pracy. Dopiero po tej ocenie zapadnie decyzja, czy mechanizm zostanie utrzymany na stałe.

Społeczny efekt zmian – łatwiejszy dostęp do pomocy

MEN przekonuje, iż zmiana może przynieść istotne korzyści społeczne. Według danych, tylko 24,03 proc. niepublicznych placówek oświatowych spełnia dziś standardy zatrudnienia nauczycieli specjalistów. Nowelizacja ma ułatwić dostęp do psychologów, pedagogów i terapeutów, co może znacząco poprawić sytuację uczniów potrzebujących pomocy. To kolejny krok w kierunku modernizacji systemu oświaty i dostosowania go do rosnących wyzwań społecznych i psychologicznych wśród dzieci i młodzieży. Decyzja, czy zmiany zostaną z nami na stałe, zapadnie za dwa lata – ale już teraz wiadomo, kto na nich skorzysta jako pierwszy.

Idź do oryginalnego materiału