Już we wrześniu 2025 roku w szkołach wejdą w życie ważne zmiany. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada nowe rozwiązania, które mają odmienić podejście do oceniania. To krok, który może wpłynąć na codzienne funkcjonowanie uczniów i nauczycieli. Szczegóły budzą duże zainteresowanie.

Fot. Warszawa w Pigułce
Nowa ocena w szkołach już od września 2025 roku. MEN zapowiada rewolucję
Już za kilka miesięcy uczniów i nauczycieli czekają istotne zmiany. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało wprowadzenie nowego systemu oceniania, który ma objąć dzieci z autyzmem oraz innymi niepełnosprawnościami. Zamiast tradycyjnych stopni – ocena funkcjonalna. Ale to dopiero początek reform.
Ocena dostosowana do rzeczywistości ucznia
Od września 2025 roku szkoły będą mogły stosować tzw. ocenę funkcjonalną. Nie chodzi w niej o oceny z testów i kartkówek, ale o to, jak uczeń radzi sobie w codziennym życiu – zarówno w klasie, jak i w kontaktach społecznych. Nowe podejście ma być bardziej sprawiedliwe wobec dzieci, których trudności nie da się zmierzyć standardową skalą ocen.
To odpowiedź na interpelację grupy posłów, którzy wskazywali, iż dotychczasowy system nie uwzględnia potrzeb uczniów z autyzmem. – Tradycyjne metody egzaminacyjne nie oddają rzeczywistych postępów – zauważono w piśmie do MEN.
MEN: nowe narzędzia już gotowe
Jak poinformowała podsekretarz stanu Izabela Ziętka, ministerstwo zakończyło już pilotaż narzędzi diagnostycznych i standardów oceny funkcjonalnej. Od listopada 2022 do lipca 2023 roku szkolono pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, którzy mają wspierać wdrożenie zmian w szkołach.
Ocena funkcjonalna uwzględnia nie tylko poziom wiedzy, ale też emocje, relacje i kontekst środowiskowy ucznia. MEN stawia na „diagnozę kontekstową”, która bierze pod uwagę nie tylko samego ucznia, ale też warunki, w jakich funkcjonuje.
Rewolucja także w ocenie zachowania?
Zmiany nie kończą się na uczniach z orzeczeniami. Ministerstwo zapowiada, iż rozważa zniesienie tradycyjnej oceny z zachowania. Ma ją zastąpić bardziej zindywidualizowana forma ewaluacji. Reforma jest na wczesnym etapie prac, ale jej wprowadzenie planowane jest już na 2026 rok.
Nowe podejście do oceniania ma na celu nie tylko lepsze wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami, ale także dostosowanie szkoły do współczesnych wyzwań. MEN zapowiada, iż w centrum ma znaleźć się dziecko, nie system.