MEN broni edukacji zdrowotnej
Szefowa MEN Barbara Nowacka zabrała głos po fali krytyki, jaka spadła na resort po wprowadzeniu edukacji zdrowotnej. Podczas konferencji prasowej w Kancelarii Premiera została zapytana o masową rezygnację uczniów z zajęć.
W niektórych szkołach frekwencja na lekcjach spadła poniżej 20 procent. Jak skomentowała to minister?
"Ten przedmiot przygotowuje do życia w szczególnych obszarach, ale burza polityczna rozpętana przez episkopat i publicystów prawicowych sprawiła, iż został wprowadzony jako nieobowiązkowy. Apelujemy, by dać przedmiotowi szansę" – tłumaczyła Nowacka.
"Zlot szurii" i polityczna burza wokół szkoły
Minister przyznała, iż niska frekwencja była do przewidzenia, ale alternatywa mogłaby być jeszcze gorsza.
"Gdyby w pierwszym roku była decyzja o obowiązkowości, mielibyśmy zlot całej szurii, jak w przypadku szczepień przeciw HPV w szkołach" – powiedziała.
Nowacka przekonywała, iż decyzja o dobrowolnym udziale uczniów była świadoma i miała na celu uniknięcie protestów.
"Będziemy analizować przyczyny, ale tą pierwotną jest nieobowiązkowość. Rodzice przyznają jednak, iż jest to potrzebny przedmiot" – dodała.
MEN wypowiada walkę z dezinformacją
Szefowa MEN zapowiedziała, iż resort będzie walczył z fałszywymi informacjami na temat edukacji zdrowotnej.
"Będziemy zwalczać dezinformację, która płynie szerokim strumieniem z niektórych mediów i większości ambon. Podejmiemy decyzję po ewaluacjach, badaniach i rozmowach" – zapowiedziała.
Nowacka podkreśliła, iż chce dać czas rodzicom, by zapoznali się z podstawą programową i zrozumieli, iż zajęcia nie mają nic wspólnego z "seksualizacją dzieci".
"W przedmiocie, który mówi o zdrowiu, diecie, ruchu, higienie osobistej i profilaktyce, nie ma żadnych treści seksualizujących. Przyznają to zarówno ci księża, którzy się z tym zapoznali, jak i prawicowi publicyści. Trzeba mieć bardzo dużo złej woli, żeby w sformułowaniu o przeciwdziałaniu seksualizacji, bo tym jest przedmiot, znaleźć coś innego. To zła wola episkopatu" – mówiła Nowacka.
Resort edukacji chce, by edukacja zdrowotna stała się przestrzenią rozmowy o zdrowym stylu życia, emocjach i bezpieczeństwie psychicznym uczniów.