Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało opracowanie pt. Zadania i rola nauczyciela psychologa/nauczycielki psycholożki w przedszkolu, szkole i placówce

ore.edu.pl 1 dzień temu

Paulina Piechna-Więckiewicz – Podsekretarz Stanu w MEN – skierowała do dyrektorów szkół, nauczycieli oraz specjalistów list, w którym podkreśliła rolę i znaczenie działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy przedszkola/szkoły/placówki, zachęcając do wykorzystywania w jednostkach systemu oświaty opracowania pt. Zadania i rola nauczyciela psychologa/nauczycielki psycholożki w przedszkolu, szkole i placówce.

W rekomendowanym materiale omówiono m.in. takie kwestie jak:

  • zadania psychologa wynikające z przepisów prawa;
  • możliwość stosowania różnych metod badawczych (w tym wytworzonych w projektach) w celu diagnozowania dzieci i młodzieży;
  • badania pilotażowe, w tym dotyczące szkolnej oceny funkcjonalnej;
  • wdrażanie szkolnej oceny funkcjonalnej jako narzędzia rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży;
  • zapewnienie odpowiednich warunków procesów diagnostycznych;
  • konieczność pracy zespołowej optymalizującej proces diagnostyczny;
  • współpraca międzysektorowa;
  • optymalizacja systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – poziomy wsparcia dziecka/ucznia;
  • możliwość korzystania w procesach diagnozy i rozpoznawania potrzeb dziecka/ucznia z rozwiązań wypracowanych i sprawdzonych w 23 SCWEW utworzonych w ramach projektu „Pilotażowe wdrożenie Modelu SCWEW” oraz 285 SCWEW tworzonych w projekcie „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”;
  • prowadzenie zespołowych i międzyresortowych działań w zakresie szeroko rozumianego zdrowia i profilaktyki uzależnień;
  • podejmowanie działań o charakterze mediacyjnym i interwencyjnym w sytuacjach kryzysowych, w tym tworzenie zespołów reagowania kryzysowego;
  • wspieranie nauczycieli i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach i placówkach w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/młodzieży, którego celem jest zapewnienie każdemu dziecku, uczniowi, wychowankowi optymalnego rozwoju;
  • budowanie współpracy szkoły/placówki specjalnej ze szkołą ogólnodostępną w oparciu o model wypracowany i sprawdzony w ww. projekcie pilotażowym;
  • możliwość korzystania z materiałów zamieszczanych na platformach i portalach edukacyjnych.

Zachęcamy do korzystania z opracowania.

Załączniki:

  • Zadania i rola nauczyciela psychologa w przedszkolu szkole i placowce
    Wielkość pliku: 515 KB
  • List MEN
    Wielkość pliku: 109 KB
Idź do oryginalnego materiału