Paulina Piechna-Więckiewicz – Podsekretarz Stanu w MEN – skierowała do dyrektorów szkół, nauczycieli oraz specjalistów list, w którym podkreśliła rolę i znaczenie działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy przedszkola/szkoły/placówki, zachęcając do wykorzystywania w jednostkach systemu oświaty opracowania pt. Zadania i rola nauczyciela psychologa/nauczycielki psycholożki w przedszkolu, szkole i placówce.
W rekomendowanym materiale omówiono m.in. takie kwestie jak:
- zadania psychologa wynikające z przepisów prawa;
- możliwość stosowania różnych metod badawczych (w tym wytworzonych w projektach) w celu diagnozowania dzieci i młodzieży;
- badania pilotażowe, w tym dotyczące szkolnej oceny funkcjonalnej;
- wdrażanie szkolnej oceny funkcjonalnej jako narzędzia rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży;
- zapewnienie odpowiednich warunków procesów diagnostycznych;
- konieczność pracy zespołowej optymalizującej proces diagnostyczny;
- współpraca międzysektorowa;
- optymalizacja systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – poziomy wsparcia dziecka/ucznia;
- możliwość korzystania w procesach diagnozy i rozpoznawania potrzeb dziecka/ucznia z rozwiązań wypracowanych i sprawdzonych w 23 SCWEW utworzonych w ramach projektu „Pilotażowe wdrożenie Modelu SCWEW” oraz 285 SCWEW tworzonych w projekcie „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”;
- prowadzenie zespołowych i międzyresortowych działań w zakresie szeroko rozumianego zdrowia i profilaktyki uzależnień;
- podejmowanie działań o charakterze mediacyjnym i interwencyjnym w sytuacjach kryzysowych, w tym tworzenie zespołów reagowania kryzysowego;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach i placówkach w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/młodzieży, którego celem jest zapewnienie każdemu dziecku, uczniowi, wychowankowi optymalnego rozwoju;
- budowanie współpracy szkoły/placówki specjalnej ze szkołą ogólnodostępną w oparciu o model wypracowany i sprawdzony w ww. projekcie pilotażowym;
- możliwość korzystania z materiałów zamieszczanych na platformach i portalach edukacyjnych.
Zachęcamy do korzystania z opracowania.
Załączniki:
-
Zadania i rola nauczyciela psychologa w przedszkolu szkole i placowce
Wielkość pliku: 515 KB -
List MEN
Wielkość pliku: 109 KB