Zaczęło się od marzenia o prostej, przystępnej i regrywalnej grze survivalowej. Pierwszy pomysł przenosił graczy do czasów biblijnych plag w starożytnym Egipcie. Dziś gra ewoluowała – jej nowym tłem jest okupowany Kraków, a cel pozostał ten sam: oddać emocje ludzi walczących o przetrwanie w brutalnych realiach.
Autorem projektu jest Franciszek Kwoczyński, 21-letni student prawa z Krakowa. Jak sam wspomina: – Ten projekt zaczął powstawać ponad rok temu, zimą. Marzyłem o prostej i regrywalnej grze surwiwalowej, którą cechowałby dosyć niski tzw. „próg wejścia”. Początkowo projekt był osadzony w XIII wieku p.n.e., kiedy to – zgodnie z tradycją judeochrześcijańską – królestwo Egiptu zostało nawiedzone przez 10 plag egipskich. Gra powstała i cieszyła się sporym zainteresowaniem lokalnej społeczności, jednak zabrakło pociągnięcia tego wątku… zabrakło wydawcy.
Projekt na kilka miesięcy trafił „do szuflady”. Wrócił do życia dzięki współpracy z osobami zainteresowanymi historią. To właśnie wtedy autor zdecydował się na zmianę tematyki – bez rezygnowania z prostoty i emocjonalnego charakteru rozgrywki.
– To zmobilizowało mnie do zmiany tematyki i wrzucenia graczy w trudny okres II wojny światowej, jednak cały czas w tej samej konwencji. Chodziło o to, aby gracze wcielający się w tytułowych prześladowanych zaczęli odczuwać emocje zbliżone do tych, które towarzyszyły zwykłym ludziom w brutalnych wojennych czasach – tłumaczy Kwoczyński.
Chociaż gra była gotowa, nie udało się znaleźć wydawcy ani inwestora. Młody zespół postanowił wziąć sprawy w swoje ręce. – Potencjalni inwestorzy pozostawili nas na lodzie, więc postanowiliśmy spróbować samemu wydać ten projekt. Mamy nadzieję, iż z Waszą pomocą spełnią się nasze marzenia – dodaje autor.
W projekt zaangażowane są trzy osoby – wszyscy mają po 21 lat. Franciszek Kwoczyński odpowiada za mechanikę gry i koordynację całości. Ilustracje przygotowała Sylwia Niemczyk, studentka malarstwa, a wizualizacje stworzyła Aleksandra Bałdowska, studentka rzeźby.
Akcja gry „Persecuted: Cracow” toczy się we wrześniu 1939 roku, tuż po wkroczeniu wojsk niemieckich do Krakowa. Gracze przenoszą się do miasta ogarniętego strachem i niepewnością, gdzie życie codzienne podporządkowane jest realiom okupacji. Klimat tamtych czasów został oddany nie przez szczegółowe rekonstrukcje historyczne, ale przez mechanikę i narrację, które pozwalają poczuć emocje towarzyszące ludziom zmuszonym do podejmowania trudnych decyzji.
Rozgrywka została zaprojektowana tak, by była przystępna zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych graczy. Wariant kooperacyjny umożliwia wspólne działanie na rzecz stworzenia ruchu oporu – zwycięstwo zależy od ścisłej współpracy i osiągnięcia konkretnego celu w określonym czasie. Z kolei tryb rywalizacyjny pozwala każdemu graczowi działać indywidualnie, rywalizując z innymi i realizując zmieniające się w trakcie gry zadania.
Mechanika jest intuicyjna, a czas rozgrywki wynosi około 20 minut na osobę. Dzięki prostym zasadom, których opanowanie zajmuje zaledwie kilka minut, gracze mogą gwałtownie zanurzyć się w opowieści i skoncentrować na podejmowaniu decyzji, które decydują o losach ich postaci w okupowanym Krakowie.
Gra będzie dostępna w języku polskim i angielskim, przeznaczona dla graczy od 14. roku życia. Kampania crowdfundingowa ruszy pod koniec kwietnia na platformie Gamefound. Szacowany koszt gry to 120–150 złotych.