Metoda myślącej klasy to zestaw 14 zmian w sposobie prowadzenia lekcji, które w rewolucyjny sposób zmieniają klasową rzeczywistość oraz pobudzają aktywność i kreatywność uczniów. Opiera się ona na pracy w trzyosobowych zespołach. Uczniowie są dobierani w sposób losowy i każdego dnia pracują w innej grupie. W pracowni Szkoły Podstawowej nr 3 ławki ustawione są wyspowo, tak aby każda grupa miała swoje miejsce. Wszystko po to, aby przestrzeń sprzyjała kreatywnej pracy.
Metoda została wprowadzona w klasach 5 SP nr 3 przez Sylwię Stolarczuk, nauczycielkę matematyki. Bardzo ważnym aspektem pracy na lekcjach jest to, iż uczniowie nie siedzą ciągle w ławkach. Każda grupa ma własną tablicę i jeden pisak. Każdy uczeń pracuje i każdy z nich musi mieć chociaż na chwilę pisak w swoim ręku. Pracując w zespole, dbają o to, aby każdy z nich zrozumiał rozwiązywane zadanie, dopiero wtedy mogą otrzymać zadanie kolejne. kooperacja między dziećmi odbywa się także na poziomie grup, które mogą sobie pomagać, wyjaśniać zagadnienia oraz dyskutować na temat odmienności ich rozwiązań.
W metodzie myślącej klasy to uczniowie są „zmuszani” do myślenia. Na lekcjach zapominają o metodach podawczych i wykładach. Na podstawie zadań, często o charakterze problemowym, sami odnajdują prawidłowości, zależności i wyciągają wnioski.
Rolą nauczyciela jest prowadzenie uczniów, inspirowanie, dawanie wskazówek, a czasami podpowiedzi, ale to oni sami muszą odkryć istotę badanego problemu. Podczas pracy na zajęciach stawia się na duże zaangażowanie i samodzielność ucznia. Każdy z nich wykonuje samodzielnie notatkę, każdy decyduje, co powinien zapamiętać z zajęć i każdy wykonując samodzielnie zadania sprawdza, czy zrozumiał dany temat na wystarczającym poziomie. Na zajęciach rozwijane jest kreatywne myślenie, nieszablonowe podejście do problemu, doskonali się umiejętność współpracy i wzajemnej pomocy. Uczniowie wiedzą, iż błędy są potrzebne, ponieważ na nich też się uczymy i lepiej zapamiętujemy.
mat. SP nr 3