Ze sztucznej inteligencji korzysta w tej chwili wiele różnych branż i trudno się dziwić. To całkiem wszechstronne narzędzie ułatwia i usprawnia pracę na wielu polach. Również w edukacji. Jednak częściej korzystają z AI uczniowie, rozwiązując za jej pomocą prace domowe i pisząc wypracowania. A przecież nauczyciele też mogą z tego narzędzia korzystać. Co więcej, jak wynika z informacji zebranych przez Sanoma Learning, niemal 60 procent pedagogów przyznaje, iż AI pozwala poprawić wyniki w nauce, szczególnie u uczniów ze specjalnymi potrzebami. To dlaczego przez cały czas tak mało nauczycieli wykorzystuje AI w nauczaniu? Wszystko przez… strach.
REKLAMA
Zobacz wideo Marcin Józefaciuk: Nauczyciele nie tylko chcą pieniędzy, oni chcą godnych warunków pracy
Nauczyciele obawiają się o pracę. Przez nadmierne wykorzystywanie sztucznej inteligencji
w tej chwili jedynie mniej-więcej 12 procent nauczycieli choć raz w tygodniu korzysta z narzędzi AI w pracy. To bardzo mało, a powodem jest właśnie strach. Jak wynika z badań, około 70 procent pedagogów boi się, iż zbyt częste wykorzystywanie sztucznej inteligencji może obniżyć jakość edukacji i co za tym idzie, pozbawić ich pracy. Dlatego wolą nie używać AI lub robić to sporadycznie, a nie powinni.
AI nie zabierze pracy, ale zmieni rynek pracy - osoby, które nauczą się efektywnie korzystać ze sztucznej inteligencji, staną się znacznie bardziej atrakcyjne dla pracodawców. Umiejętność pracy z AI będzie atutem w niemal każdej branży
- tłumaczy Kamila Kierzek-Mechło, szefowa rozwoju biznesu i właścicielka firmy szkoleniowej BUZZcenter w rozmowie z serwisem Portal Samorządowy.pl. I dodaje, iż dyrektorzy szkół powinni zadbać o odpowiednie szkolenia kadry nauczycielskiej w kwestii korzystania z narzędzi AI. Szczególnie dotyczy to starszych pedagogów, którym trudniej nadążyć za nowinkami technicznymi.
Nauczyciele rzadko korzystają z AI. Nieco lepiej jest u wykładowców uczelni technicznych
Jak wynika z raportu ABB „Inżynierowie 4.0", na polskich uczelniach technicznych jest nieco lepiej pod względem wykorzystania narzędzi AI. Ponad 40 procent studentów uczni się podstaw używania sztucznej inteligencji, a 55 procent uważa, iż ta wiedza przyda im się później w pracy. Podobnie jest wśród wykładowców owych uczelni technicznych. Z badań przeprowadzonych przez Digital Education Council wynika, iż 88 procent z nich korzysta z AI co najmniej w stopniu umiarkowanym w następujących kwestiach:
tworzenie materiałów dydaktycznych (75 procent),
nauczanie (61 procent),
obsługa zadań administracyjnych (58 procent).
Poza tym niemal 86 procent wykładowców uważa, iż udział AI w edukacji będzie rosnąć. Z tego 57 procent sądzi, iż studenci będą używać sztucznej inteligencji jawnie i zgodnie z zasadami, np. według modelu AI Governance Framework.