Coraz częściej pojawiają sie apele o intensyfikację działań mających na celu przeciwdziałanie rosnącym aktom przemocy w ontaryjskich szkołach. Niektórzy nauczyciele ujawnili, iż byli zmuszani do noszenia ochronnej odzieży podczas zajęć.
Podczas konferencji prasowej w środę, krytyk edukacji NPR, Chandra Pasma, oraz krytyk Nowej Partii Demokratycznej (NDP), Jamie West, zapowiedzieli, iż złożą wniosek wzywający rząd do natychmiastowego wdrożenia stanu wyjątkowego w celu położenia kresu przemocy w szkołach.
Inicjatywę tę poparli liderzy sześciu związków zawodowych. Kwestia bezpieczeństwa pracowników placówek edukacyjnych była już wcześniej poruszana, a związki zawodowe i liderzy opozycji apelowali do rządu Forda o przyznanie dodatkowych środków finansowych na walkę z przemocą.
Proponowany program obejmuje finansowanie zatrudnienia dodatkowego, wykwalifikowanego personelu w szkołach, w tym specjalistów ds. zdrowia psychicznego, asystentów edukacyjnych, pracowników zajmujących się dziećmi i młodzieżą oraz innych pracowników oświatowych. Oferowałby też kompleksowe szkolenia dla całego personelu i kierownictwa.
Wskaźnik proponuje również stworzenie na szczeblu prowincji elektronicznego systemu zgłaszania incydentów związanych z przemocą oraz zbieranie danych, aby zrozumieć pełen rozmiar problemu.
Podczas konferencji prasowej, podkreślano, iż brak dodatkowych zasobów prowadzi do frustracji wśród uczniów i wywołuje gwałtowne wybuchy złości, przez co niektórzy pracownicy szkolni zmuszeni są do noszenia odzieży ochronnej.
“Przyjdźcie jako rodzice do szkoły specjalnej i zauważcie pracowników w ochraniaczach na ramiona, rękawicach, kaskach i kurtkach”, powiedziała Shauna Heath, pracownica szkoły. “To jest robione dla ochrony pracowników szkoły”.
Jill Dunlop, Minister Edukacji, odpowiadając na wniosek w parlamencie, powiedziała, iż prowincja przeznaczyła 58 milionów dolarów w tegorocznym budżecie na działania zmierzające do zwalczania problemów z bezpieczeństwem w szkołach i apeluje do komisji uczniowskiej, by podjęła konkretne działania w tej kwestii.