Niech uczenie się będzie przygodą! Z euforią dla każdej ze stron procesu!

ore.edu.pl 3 dni temu

Te słowa przyświecały spotkaniom online, które odbyły się 26 i 27 września 2024 r. z nauczycielami szkół biorących udział w pilotażu wdrażania modułowych e-podręczników, a także z tymi, którzy wyrazili zainteresowanie korzystaniem z tego nowoczesnego narzędzia edukacyjnego.

Były to już kolejne z cyklu szkoleń zaplanowanych jako wsparcie w projekcie „Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się”. Miały one na celu wprowadzenie w zagadnienie nauczania modułowego i przygotowanie merytoryczno-dydaktyczne nauczycieli do wykorzystania modułowych e-podręczników.

Podczas spotkań omówiono szczegóły dotyczące koncepcji modułowych e-podręczników, które powstały w myśl idei konstruktywizmu i indywidualnego podejścia do ucznia, według której wiedza jest tworzona na bazie podanego materiału, a nie podawana, a uczeń się uczy, a nie jest uczony. Zaznaczono, iż modułowe e podręczniki pozwalają na elastyczne dostosowanie treści do potrzeb zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Moduły można łączyć na wiele sposobów, co daje możliwość indywidualizacji procesu nauczania. Nauczyciele dowiedzieli się, iż mogą dostosowywać kolejność wątków tematycznych, decydować o czasie realizacji poszczególnych modułów, a także dodawać lub usuwać materiały w zależności od potrzeb klasy.

W trakcie spotkań zwrócono także uwagę na różnorodne metody nauczania, które mogą być wspierane przez modułowe e-podręczniki, takie jak metoda odwróconej klasy, projektów czy grywalizacja. Wszyscy ich uczestnicy zgodzili się, iż wprowadzenie e-podręczników to krok w stronę unowocześnienia polskiego systemu edukacji i lepsze przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata.

Podkreślono, iż modułowe e-podręczniki nie zastępują jednak tradycyjnych metod nauczania, ale są ich wartościowym uzupełnieniem, które może znacząco zwiększyć efektywność nauki, jak też nie zastępują nauczyciela, który w procesie uczenia się ma być liderem, ale i wsparciem dla ucznia.

Szkolenie poprowadził dr Adam Gogacz – ekspert w projekcie.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Idź do oryginalnego materiału