REKLAMA
Zobacz wideo
Dni wolne w roku szkolnym 2024/25. Czeka nas rekord. 17 dni laby w grudniu
Chwalenie się jest krytykowane, a niesie wiele korzyściOsoba, która się chwali, jak chociażby słynna "Samochwała" z wiersza Brzechwy, jest negatywnie postrzegana przez innych. Co innego, jednak jeżeli ktoś wymyśla swoje osiągnięcia, a co innego, gdy naprawdę ma powody do uznania. Okazuje się, iż mówienie o swoich sukcesach jest bardzo ważne i wzmacnia swoją samoocenę. Istotna jest umiejętność doceniania samego siebie. To nie ma nic wspólnego z przechwalaniem się, ale jest kluczowym aspektem budowania poczucia własnej wartości. Takie podejście sprzyja codziennemu wzmacnianiu motywacji i uznawaniu swoich wysiłków. Praktykowanie tego może prowadzić do większej pewności siebie i poprawy ogólnego samopoczucia. Regularne wartościowanie swoich osiągnięć, choćby tych najmniejszych, wzmacnia pozytywną samoocenę i przyczynia się do poczucia spełnienia- wyjaśnia socjolog prof. Tomasz Sobierajski, który omawiał wyniki przeprowadzonego badania. Ekspert zachęca, by uczyć dzieci do mówienia o swoich osiągnięciach i chwalenia też innych. Wyjaśnia, iż niesie to ze sobą mnóstwo korzyści na wielu płaszczyznach.
Fot. Jakub Ociepa / Agencja Wyborcza.pl
Najrzadziej chwalą szefowie i... nauczycielePrzeprowadzone badanie wykazało jeszcze jedną, dla wielu smutną i niepokojącą, prawdę. Okazuje się, iż osobami, które chwalą innych najrzadziej, są przełożeni oraz nauczyciele. A przecież nic tak nie motywuje pracownika bądź ucznia jak słowo uznania. Tylko nieco ponad 17,5 proc. osób usłyszało pochwałę od swojego szefa czy wychowawcy. Zdaniem prof. Sobierajskiego nie ma wątpliwości, iż to bardzo mało. Oznacza to, iż tylko nieliczne dzieci usłyszały słowa uznania od nauczyciela, chociaż prawdopodobnie odsetek tych, które się starały i którym coś wyszło, jest zdecydowanie większy. Ekspert uważa, iż może to wynikać z norm kulturowych, które w relacjach zawodowych i edukacyjnych są bardzo formalne i zdystansowane.
W Polsce panuje przekonanie, iż pozytywne słowa mogą osłabić autorytet przełożonego lub nauczyciela. Jednak psychologia społeczna jednoznacznie wskazuje na pozytywny wpływ takich gestów na motywację, zaangażowanie i poczucie własnej wartości. Dane pokazują, iż docenianie pełni istotną rolę w budowaniu zdrowych relacji w miejscu pracy i w szkole, poprawiając atmosferę oraz sprzyjając lepszym wynikom. Przyjazne środowisko pracy i edukacji, w którym regularnie wyraża się uznanie, sprzyja rozwojowi osobistemu i zawodowemu jednostek- tłumaczy socjolog. Jego zdaniem problemem Polaków jest też to, iż stawiamy sobie wysokie oczekiwania i wychodzimy z założenia, iż pochwała należy się tylko w przypadku widocznego wysiłku.Jak często chwalisz swoje dziecko i czy w ogóle to robisz? Daj znać w komentarzach i na edziecko@grupagazeta.pl.