Spotkanie ministrów, które odbywa się 21 i 22 stycznia, jest poświęcone wyzwaniom, przed którymi stoją systemy edukacji w związku z potrzebą zapewnienia wysokiej jakości kształcenia dla różnorodnej grupy uczniów. Dotyczy w szczególności skutecznego wdrażania włączających praktyk przedszkolnych i szkolnych, skoncentrowanych na rozwijaniu potencjału każdego ucznia. Przedmiotem dyskusji są także prewencyjne aspekty edukacji włączającej oraz wyzwania związane z jej wdrażaniem.
Edukacja włączająca jest często postrzegana jako droga do budowania sprawiedliwej, silnej i spójnej Europy, zwłaszcza poprzez kształcenie świadomych obywateli, przygotowanych do współpracy na rzecz wspólnej przyszłości z poszanowaniem równości i różnorodności wszystkich obywateli.
Skutecznie wdrażana i adekwatnie rozumiana edukacja włączająca prowadzi do zwiększenia osiągnięć akademickich uczniów, a jednocześnie jest skuteczną strategią zapobiegania wielu problemom społecznym.
Spotkanie ma na celu wymianę doświadczeń w zakresie edukacji włączającej. Skupia się na proaktywnym podejściu do uczenia się i zapobieganiu wykluczeniu społecznemu. Wnioski ze spotkania posłużą do dalszego rozwoju edukacji oraz będą uwzględnione w pracach nad konkluzjami Rady UE.
W tym kontekście zachęcamy do lektury publikacji „Promowanie różnorodności i włączenia w szkołach w Europie”.