Ogólnopolska kampania społeczna „Oklaski za odblaski. Bezpieczne dzieci na drodze” kierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym, ale też do ich starszego rodzeństwa, rodziców, dziadków, opiekunów nauczycieli i wychowawców.
– Bezpieczeństwo na drodze to temat międzypokoleniowy, zwracamy się nie tylko do dorosłych, ale i do dzieci, bo dobre nawyki warto wyrabiać od najmłodszych lat. Chcemy przekazać przedszkolakom w atrakcyjny dla nich sposób informacje o przepisach drogowych. Jednocześnie zależy nam, by pod względem merytorycznym były one wartościowe dla dorosłych, którzy wspierają dzieci w dorastaniu do samodzielności, również na drodze. Co ważne, spot kampanii będzie szeroko emitowany w telewizji publicznej, dzięki czemu mamy pewność, iż dotrzemy z komunikatem również do mniejszych miejscowości, w których problem widoczności dzieci na drodze jest szczególnie istotny – mówi Małgorzata Urbańska z firmy Trefl SA.
#DOBRENAWYKI PROSTO Z KSIĄŻECZKI
Konsultantem merytorycznym książeczki "Trefliki i dobre nawyki. Bezpieczeństwo na drodze" jest Marek Konkolewski – ekspert od zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego. Książeczkę, bogato ilustrowaną i zachęcającą do czytania jej wraz dziećmi oraz wspólnego odgrywania scenek i zabaw związanych z ruchem drogowym, można pobrać bezpłatnie ze strony www.edukacjaztreflikami.pl.
We wstępie do książeczki ekspert podkreśla istotne w kontekście bezpieczeństwa na drodze aspekty psychologii dziecka, takie jak: pełne zaufanie najmłodszych do wszystkich osób kierujących samochodami, wyidealizowane postrzeganie przejścia dla pieszych jako miejsca bezwzględnie bezpiecznego czy problemy przedszkolaka z oceną prędkości jadącego samochodu. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę, wpajając dzieciom dobre nawyki i ucząc je samodzielności.
- Już niebawem Wasze dziecko ukończy 7. rok życia i na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym stanie się małym dorosłym człowiekiem, samodzielnym uczestnikiem ruchu drogowego! – zwraca się do rodziców Marek Konkolewski. – Oznacza to, iż przechodząc przez przejście dla pieszych bez Waszej opieki, może podejmować już całkiem dorosłe decyzje. Najważniejsze, by były one poparte informacjami, które na tym etapie dziecko jest w stanie zrozumieć i zapamiętać – podkreśla ekspert.
Informacji takich dostarcza książeczka dostępna dla wszystkich w ramach kampanii. Odpowiada ona między innymi na pytania: Kto jest uczestnikiem ruchu drogowego? Czym różni się droga od jezdni, a jaką funkcję pełni pobocze? Jakie musi być przejście dla pieszych, żeby było dla nich bezpieczne? Które znaki drogowe powinno znać każde dziecko? Kiedy odblaski naprawdę działają? Jak zrobić własną mapę bezpiecznej drogi do przedszkola?
#OKLASKIZAODBLASKI I SUPERTREFLIK NA EKRANIE
W drogę do przedszkola wybierają się także Treflik i Treflinka, postaci znane dzieciom oglądającym serial animowany "Rodzina Treflików". W spocie kampanii dwójce sympatycznych bohaterów, wyposażonych w odblaski, towarzyszy Tatuś Treflik. Wszyscy bezpiecznie pokonują przejście dla pieszych, a w przedszkolu na ich cześć wiwatują, bijąc brawo, inne przedszkolaki. "Magia" odblasków sprawia, iż w oczach dzieci Treflik staje się Superbohaterem, bo potrafi odpowiednio zachować się na drodze.
Trzydziestosekundowy filmik animowany na potrzeby kampanii społecznej Fundacji Trefl przygotowali artyści KAZstudio w Gdyni, twórcy popularnego serialu dla dzieci.
Spot "Oklaski za odblaski" od 1 października 2022 roku można oglądać na kanale „Rodziny Treflików” na YouTube oraz w mediach społecznościowych. Będzie on również wyświetlany między innymi w wybranych ośrodkach zrzeszonych w Sieci Kin Studyjnych w całej Polsce. Zobaczą go także widzowie seansów familijnych w sieci kin Helios, a od listopada widzowie przed telewizorami.
DOŁĄCZ DO KAMPANII
Poczytaj z dziećmi książeczkę i razem stwórzcie mapę bezpiecznej drogi w najbliższej okolicy. Wspólnie zadbajmy o bezpieczeństwo dzieci na drodze. o ile chcesz pokazać spot OKLASKI ZA ODBLASKI w swoim przedszkolu albo szkole, skorzystaj bez wahania! Zachęcamy także do udostępniania spotu na swoich profilach w mediach społecznościowych oraz w serwisach internetowych.
Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Komendant Wojewódzki Policji w Gdańsku. Partnerami akcji są: TVP ABC, Refloactive, Trefl SA.