Czy do sprawdzania wiedzy uczniów potrzebujemy sprawdzianów, prac klasowych, kartkówek? Z pewnością nie są to atrakcyjne dla uczniów formy pracy. Warto przygotować takie zadania, które zaangażują uczniów oraz stworzą sytuację, kiedy będą się uczyć od siebie wzajemnie.
Proponuję pracę z tekstem lektury. Zadaniem uczniów będzie ustalenie autora i tytułu lektury na podstawie grafiki/ zdjęcia, a następnie podanie miejsca, czasu akcji, bohaterów i problematyki, którą porusza lektura. Chodzi o to, aby zapamiętać najważniejsze informacje, często do nich powracać, a także pokonywać własne opory przed publicznymi wystąpieniami. Karty więc pełnią istotną rolę w procesie przygotowania do egzaminu ósmoklasisty.
Moi uczniowie lubią quizy, gry interaktywne, ale korzystanie z nich wymaga sięgnięcia po telefon, a nie sprzyja to uspołecznieniu uczniów, nie zachęca ich do rozmowy, nie pomaga radzić sobie ze stresem.
Alternatywą są karty/ grafiki, które możemy wydrukować, zalaminować i wielokrotnie używać. Warto też wydrukować w mniejszym formacie (niekoniecznie kolorowy wydruk) i użyć jako karty pracy na lekcji poświęconej lekturze.
Mnie będą one służyły do odpytywania uczniów na początku każdej lekcji poświęconej powtórzeniu treści lektur szkolnych, jako zadania na lekcję z przesiadką, do przypomnienia/ powtórzenia lektury w klasie ósmej przed egzaminem, do pracy z tekstem literackim.
Grafika na karcie ilustruje wydarzenie, o które również możemy zapytać.
Prezentuję Państwu trzy przykładowe karty, a chętnych zapraszam do kontaktu indywidualnego. Komplet składa się z 50 kart, więc choćby w licznej klasie każdy uczeń może aktywnie przygotować odpowiedź i zaprezentować ją koleżankom i kolegom.
Uczniowie podczas pracy są zaangażowani, a grafiki bardzo im się podobają.