Spotkania dyrektorów placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) to wyjątkowa okazja do wymiany doświadczeń, budowania wspólnej wizji oraz poszukiwania rozwiązań odpowiadających na realne wyzwania współczesnej edukacji. Tegoroczna edycja forum, organizowana w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku 4–5 grudnia, stała się także ważnym wydarzeniem dla projektu „Opracowanie rozwiązań zapewniających dostęp do wysokiej jakości zindywidualizowanego i spersonalizowanego doradztwa metodycznego”.
W atmosferze otwartości i merytorycznej współpracy rozmawiano o znaczeniu mentoringu, tutoringu i coachingu w codziennym funkcjonowaniu PDN – jako narzędzi realnie wzmacniających pracę doradców metodycznych oraz wspierających rozwój nauczycieli.
„Inspirować do rozwoju – czyli jak skutecznie wspierać nauczycieli w oparciu o coaching, mentoring i tutoring?”
Jednym z punktów programu była prezentacja Magdaleny Brewczyńskiej, kierownik projektu ORE, który dotyczy spersonalizowanego doradztwa metodycznego. Prelegentka pokazała, w jaki sposób PDN mogą wdrażać model pracy oparty na:
- coachingowym wsparciu nauczyciela,
- mentoringu rozwojowym,
- tutoringu jako narzędziu towarzyszenia w procesie doskonalenia kompetencji.
Zaprezentowane rozwiązania wpisują się w główną ideę projektu: tworzenie systemu doradztwa, który nie jest jedynie przekazywaniem informacji, ale realnym, partnerskim wsparciem odpowiadającym na potrzeby konkretnych osób i placówek.
Wystąpienie stało się impulsem do dalszych rozmów o tym, jak w praktyce organizować pracę doradców, planować ścieżki wsparcia oraz wdrażać kulturę rozwoju opartego na relacji, danych i refleksji.
Wszechstronny program forum
Dwudniowe wydarzenie obejmowało m.in.:
- wystąpienia przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej,
- prezentację założeń Reformy26. Kompas Jutra,
- panel ORE dotyczący wdrażania reformy programowej,
- warsztaty o roli AI w zarządzaniu i pracy dyrektora PDN (prowadzenie: dr Witold Kołodziejczyk),
- prezentacje programów i rozwiązań wdrażanych w szkołach i PDN przez partnerów i organizacje edukacyjne.
Bogaty program pokazał, jak wiele obszarów rozwoju stoi dziś przed PDN – od zmian programowych, przez wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu, aż po profesjonalizację doradztwa metodycznego.
W kierunku nowoczesnego, spersonalizowanego wsparcia
Forum potwierdziło, jak ważna jest kooperacja między placówkami doskonalenia, ORE oraz instytucjami naukowymi i edukacyjnymi. Jednocześnie wyraźnie wybrzmiała potrzeba tworzenia rozwiązań, które pozwolą nauczycielom rozwijać się w sposób zindywidualizowany, odpowiadający ich realnym potrzebom.
Działania projektowe ORE są jednym z kroków w stronę nowego modelu doradztwa – takiego, który inspiruje, wspiera i otwiera możliwości.
Szczególne podziękowania kierujemy do kierownik Wydziału Rozwoju Systemu Doskonalenia Iwony Konopki i zespołu organizacyjnego za stworzenie przestrzeni do rozmów, które inspirują, porządkują potrzeby środowiska i otwierają perspektywy na nowe rozwiązania.
















