W październiku młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 5 swoje umiejętności językowe, matematyczne, komputerowe oraz artystyczne doskonaliła i rozwijała podczas pobytów w Portugalii i Turcji. Było to możliwe dzięki grupowej mobilności uczniów w ramach Akredytacji oraz programowi Erasmus+.
W Portugalii
Do portugalskiej miejscowości Quarteira pojechali: Lena Sadura, Antonina Tkaczyk, Hanna Romaniszyn i Szymon Man, pod opieką Magdaleny Czajki i Marcina Paśnikowskiego. Kilkudniowy pobyt był bardzo intensywny i obfitował nie tylko w naukę. Uczniowie z Polski, Hiszpanii, Portugalii, Grecji i Austrii brali udział w zajęciach integracyjnych i sportowych, podczas których rozwijali umiejętności pracy w grupie, kooperacji i zdrowego współzawodnictwa, a także w warsztatach cyfrowych, z cyjanotypii i projektowania ozdobnych kafelków. Wybrali się również na wycieczkę do rezerwatu przyrody Ria Formosa, w którym odbyły się warsztaty edukacji outdoorowej z obserwacji ptaków oraz do Portimão, gdzie bawili się złudzeniami optycznymi i iluzją w Muzeum Sztuki 3D. Zwiedzili miasteczko Lagos i muzeum historii Portugalii. Udali się do mariny Vilamoura, aby wejść na pokład statku Condor de Vilamoura i wziąć udział w 3-godzinnym rejsie wzdłuż wybrzeża Algarve. Niesamowite czerwone klify i urokliwe plaże wzbudziły zachwyt uczniów i nauczycieli. Na zakończenie pobytu wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe certyfikaty oraz odebrali zrobione przez siebie kafelki i obrazy wykonane w cyjanotypii.
W Turcji
Aleksandra Fajerman, Maja Proskura, Antoni Kowalewski i Daniel Chwała pod opieką Beaty Adasik i Marcina Paśnikowskiego przebywali na Bliskim Wschodzie, realizując projekt Erasmus+ „Empowering Math Literacy Skills of Learners Through Innovative Digital Tools”. Tureckie Hatay było ostatnim miejscem mobilności uczniów, więc spotkanie stało się doskonałym podsumowaniem dwuletnich działań projektu, koncentrującego się na rozwijaniu umiejętności matematycznych.
– Delegacja każdej szkoły partnerskiej, a były to placówki z Polski, Hiszpanii, Portugalii i Turcji, zaprezentowała swoje miasto i region oraz podsumowała działania projektowe i wdrożone innowacyjne metody i narzędzia – mówi Marcin Paśnikowski. – Polska grupa pokazała sposoby wykorzystania języka programowania C++ oraz aplikacji Scratch, Hopscotch i Tinkercad do rozwijania kompetencji matematycznych, dzięki czemu uczniowie nauczyli się zaprogramować i stworzyć prosty kalkulator, rysować wielokąty foremne oraz projektować graniastosłupy. Przypomnieli również stworzoną w naszej szkole grę miejską po Starówce lubelskiej, pełną zagadek matematycznych.
Kolejne dni upływały młodzieży na zajęciach rozwijających umiejętności techniczne i matematyczne (projektowanie i wykonanie na drewnianych płytkach obrazków składających się z geometrycznych kształtów) oraz warsztatach kulturalnych (przygotowanie tradycyjnego deseru tureckiego knele) i artystycznych (robienie mozaiki).
Goście z Polski, Hiszpanii i Portugalii odwiedzili miasto Altinozü, w którym znajdują się „odwrócony” dom, muzeum-wytwórnia oliwy działająca od 900 lat oraz szklany taras widokowy umieszczony na klifie. Niesamowite smaki, zabytki i widoki pozwoliły im poznać kulturę znaną już od czasów starożytnych. Młodzież pojechała też na wycieczkę do wioski Vakıflı, gdzie zobaczyła, jak się robi tradycyjne placki gözleme nadziewane serem, szpinakiem lub ziemniakami. Odwiedziła również drzewo Mojżesza, które według legendy wyrosło z laski proroka, podczas gdy pił on wodę ze strumienia. Kolejnym przystankiem było miasto Samandag, w okolicach którego uczestnicy weszli do Tunelu Tytusa, manualnie wykutego w skale przez niewolników Cesarstwa Rzymskiego. Zobaczyli królewskie grobowce Beşikli Mağara, a ostatnim punktem wycieczki była wizyta na plaży i gry zespołowe.
Podczas oficjalnej ceremonii zakończenia projektu uczestnicy wymiany otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Spotkanie było też okazją do spróbowania tradycyjnych potraw, wspólnej zabawy przy muzyce oraz wymiany kontaktów.
ow, fot. SP nr 5