Prace obejmują przebudowę stacji Rathaus, która stanie się skrzyżowaniem z powstającą linią. Powstaną szyby stacyjne o głębokości 30 m i dwa jednotorowe tunele metra o długości po 1200 m. Do ich budowy wykorzystywana jest Nowa Austriacką Metodą Drążenia Tuneli (NATM). Druga część zadania to budowa nowej metra w dzielnicy uniwersyteckiej i dwóch tuneli liczących po 700 m prowadzonych od stacji Rathaus.
Podłoże w Wiedniu na placu budowy węzła jest skomplikowane i różni się adekwatnościami w zależności od warstwy. Staje się to wyzwaniem – tunel przebiegnie 3 m pod zabytkami lub inną linią metra.
Prace prowadzone są pod Uniwersytetem Wiedeńskim. By zabezpieczyć zabytkowe mury uczelni wykonano pod nią żelbetowy fundament. Zbadano stan techniczny 130 budynków i wzmocniono fundamenty ponad 20 szczególnie zagrożonych. By wyeliminować ich osiadanie podczas robót, przeprowadzono iniekcję 1600 m3 specjalnej mieszanki proszku cementowo-kamiennego. Dla zachowania dziedzictwa architektonicznego Wiednia zainstalowano całodobowy monitoring wykrywający ewentualne przemieszczenia.
Zadanie realizuje firma HOCHTIEF. Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2028 r.
Przeczytaj także: Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Pierwsza TBM już pracuje