Podręcznik do techniki z lat 90. Czego uczyli się 3-klasiści? "Teraz to strach nożyczki dać"

gazeta.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: Narodowe Archiwum Cyfrowe/gosia.ozga2/screen


Przed laty w szkołach podstawowych w ramach zajęć praktyczno-technicznych, przed uczniami stawiano wiele ciekawych i angażujących wyzwań. Doskonale się przy tym bawili, a przy okazji nabywali umiejętności potrzebne w codziennym życiu.- Kiedy chodziłam do podstawówki, a było to w latach 90., zajęcia praktyczno-techniczne, czyli ZPT były naszą ulubioną lekcją. Robiliśmy tam same interesujące rzeczy - karmniki dla ptaków, sałatki, szyliśmy maskotki ze ścinków materiałów, jakieś makiety i konstrukcje z tekturowych pudełek - wspomina Julka w rozmowie z eDziecko.pl (nazwisko do wiadomości redakcji). - Chodziło oczywiście o cel, ale przy okazji uczyliśmy się wielu praktycznych umiejętności. Moje dzieci nie mają takich zajęć w szkole, bardzo żałuję - dodaje.
REKLAMA






Zobacz wideo

Po czym poznać, iż dziecko ma skrócone wędzidełko? Logopedka mówi o "domowym teście"



Pokazała podręcznik do techniki sprzed latJedna z użytkowniczek TikToka, która funkcjonuje tam jako gosia.ozga2 zamieściła na swoim koncie nagranie, które jest kompilacją zdjęć kilku stron z podręcznika do techniki sprzed lat. Chodzi o podręcznik: "Technika dla klasy 3 szkoły podstawowej" autorstwa Anieli Nowak (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne). Na kolejnych zdjęciach widać zadania, jakie musieli rozwiązywać uczniowie. Widać tam m.in. ludziki wykonywane z kasztanów, szyszek i suszonej kukurydzy, własnoręcznie wykonany pojemnik na przybory plastyczne, informacje dotyczące diety i przetworów. Pojawiła się choćby ilustracja przedstawiająca popularny model sokowirówki i polecenie zrobienia soku.




Podręcznik do techniki dla 3 klasy szkoły podstawowej. TikTok/gosia.ozga2/screen


Uczniowie dobrze wspominają technikęPod nagraniem pojawiło się wiele komentarzy użytkowników TikToka, którzy wspominali własne lekcje techniki sprzed lat. Pisali o tym, czego się na nich nauczyli, jakie ćwiczenia wykonywali etc.: "Robiło się kanapki, karmniki, sałatki"; "Wszyscy uczyli się przyszywać guziki, haftować, cerować, robić na szydełku, gotować zupy i robić surówki. Rysunek techniczny też miałam. Było ekstra"; "Dziewczęta gotowały, uczyły się szyć, prowadziły zeszyty z jadłospisem. Chłopcy uczuli się prac technicznych"; "Makiety trzeba było robić, uczyliśmy się szyć, rysunek techniczny to były zajęcia, gdzie nikt się nie nudził". Wśród komentarzy pojawiły się też głosy internautów, którzy uważają, iż dzięki lekcjom techniki nabyli wielu praktycznych umiejętności. Dziś w szkołach dzieci nie uczą się takich rzeczy: "Obwód szeregowy i równoległy - zapytajcie teraz dzieciaka co to jest, to pewnie choćby w swoim telefonie nie znajdzie"; "Takie zajęcia powinny wrócić do szkół"; "Teraz to nożyczki strach dać dziecku do szkoły". Czy uważasz, iż dzieci w szkołach powinny zdobywać więcej praktycznych umiejętności? Daj znać w komentarzu.
Idź do oryginalnego materiału