

Pierwsze klasy liceów i techników to już czas, w którym można ukształtować swoją przyszłość na rynku pracy. Dobre podręczniki do informatyki pomagają rozwijać tematyczne pasje i zdobywać przydatne kompetencje. Przekonaj się, dlaczego warto zaglądać do nich również poza lekcjami, przygotowaniami do sprawdzianów czy odrabianiem zadań!
- Aktualność treści ma fundamentalne znaczenie wobec tempa postępu technologicznego oraz pojawiania się branżowych nowości.
- Wybór podręczników do informatyki w danej szkole zależy od nauczycieli przedmiotu, rady pedagogicznej, dyrekcji placówki oraz rady rodziców.
- Pełny wykaz publikacji dopuszczonych do realizacji przedmiotu na poszczególnych poziomach nauczania prowadzi Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Nowoczesne podręczniki do informatyki efektywnie łączą teorię z praktycznymi ćwiczeniami. Niektóre publikacje koncentrują się na konkretnych aspektach – np. tworzeniu stron internetowych, serwisowaniu komputerów czy skutecznej nauce programowania w jednym z języków. Specjalistyczne podejście wymaga większego zaangażowania, ale przynosi też wymierne korzyści.
Ramowe plany nauczania informatyki w szkołach ponadpodstawowych
W podstawie programowej liceum ogólnokształcącego przewidziano obowiązkowo 1 godzinę lekcyjną tygodniowo przez pierwsze 3 lata. W technikum przedmiot realizowany jest przez 2 godziny w pierwszej i 1 godzinę w drugiej klasie. Profile z rozszerzeniem może zwiększyć wymiar nauki informatyki do 6 godzin tygodniowo – w technikum branżowym dochodzi do tego od 11 do 13 godzin kształcenia zawodowego w tygodniu przez cały pięcioletni okres nauczania. Czy taka dawka wystarczy, by zdobyć wiedzę i umiejętności poszukiwane przez pracodawców? Zdania są mocno podzielone.
W informatyce nie liczy się nauka na pamięć i odtwarzanie wiedzy, a zdolności wykorzystania jej w praktyce i rozwiązywania problemów. Zaglądanie do książek w czasie wolnym i samodzielne wykonywanie różnych ćwiczeń pozwala szybciej opanowywać kolejne rzeczy. Przykładowo bez znajomości określonych dziedzin matematyki (m.in. algebry, logiki, analizy matematycznej) trudno o zadowalające postępy.
Już zakres podstawowy podręcznika powinien poruszać nowe i rozwojowe kwestie
Które zagadnienia uchodzą za najbardziej perspektywiczne? Za szczególnie istotne uważa się m.in. sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe, Big Data, internet rzeczy (IoT), technologie blockchain, cyberbezpieczeństwo czy obliczenia w chmurze. Szczególnie pomocne są materiały multimedialne oraz dostęp do platform z dodatkowymi zadaniami czy prezentacjami. Dzięki nim przyswojenie i zrozumienie takich złożonych tematów staje się odczuwalnie łatwiejsze.
Źródło: materiał partnera