Podsumowanie pilotażowego szkolenia rozwojowego ADORE 2024 – Akademia Dyrektorów ORE

ore.edu.pl 6 godzin temu

4 lipca 2025 roku zakończyła się pierwsza pilotażowa edycja rocznego szkolenia rozwojowego ADORE – Akademia Dyrektorów ORE, przeznaczonego dla dyrektorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych na różnych etapach ich kariery zawodowej.

ADORE to kompleksowe wsparcie w rozwoju kompetencji przywódczych dyrektorów szkół i placówek, które wykracza poza ramy tradycyjnego szkolenia. Stanowi ono zintegrowany, warsztatowy proces rozwojowy prowadzony w małych, stałych grupach dyrektorskich. Taka formuła sprzyja pogłębionej pracy nad kompetencjami liderskimi oraz rozwijaniu umiejętności budowania relacji i wspierania dobrostanu całej szkolnej społeczności.

Znaczenie i cel programu

ADORE realizuje założenia polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, szczególnie w obszarze wsparcia dobrostanu dyrektorów, których liczne badania wskazują jako kluczowych liderów zmian i rozwoju szkół. Program szkolenia kładzie nacisk na rozwijanie kompetencji umożliwiających skuteczne budowanie pozytywnych relacji, które sprzyjają uczeniu się uczniów i wsparciu nauczycieli. Istotnym elementem jest również promowanie w środowisku szkolnym samosterowności i wrażliwości na potrzeby innych.

Pilotażowy charakter i potrzeba systemowego wdrożenia

Realizacja ADORE w formule pilotażowej pozwoliła zweryfikować założenia programowe oraz metody wspierania przywódców edukacyjnych w rozwoju. Wyniki ewaluacji potwierdzają, iż dyrektorzy potrzebują systemowych, długofalowych programów rozwojowych, które pozwalają im efektywnie odpowiadać na złożone wyzwania współczesnej edukacji. Wdrożenie takich programów do krajowego systemu doskonalenia zawodowego jest więc ważne dla budowania edukacji wysokiej jakości.

Przebieg ostatniego zjazdu i tematyka

Podczas ostatniego zjazdu uczestnicy skupili się na:

  • analizie własnych decyzji dyrektorskich i kompetencji przywódczych;
  • refleksji nad czynnikami zewnętrznymi wzmacniającymi i ograniczającymi przywództwo edukacyjne;
  • pracy z informacją zwrotną dla i od nauczycieli, z wykorzystaniem języka potrzeb i porozumienia bez przemocy;
  • rozwoju samosterowności w szkołach jako elementu budującego sprawczość całej społeczności szkolnej;
  • prezentacjach dotyczących rozwoju własnych umiejętności przywódczych;
  • sieciowaniu oraz planowaniu dalszych działań rozwojowych po zakończeniu programu.

W podsumowaniu zjazdu uczestniczyła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. W swoim wystąpieniu podkreśliła znaczenie autonomii i odpowiedzialności oraz potrzebę budowania systemu wsparcia dla dyrektorów szkół i przedszkoli. Zwróciła także uwagę na rolę ich dobrostanu jako fundamentu skutecznego zarządzania szkołami.

Dyrektor ORE Andrzej Suchenek, podsumowując szkolenie, wskazał na znaczenie roli dyrektora szkoły w systemie edukacji oraz na wagę zbiorowej mądrości dyrektorów w rozwoju szkół i placówek.

Refleksje uczestników

Uczestnicy podsumowali program słowami:

„Szkolenie ADORE jest bardzo przydatne. Uczy zupełnie nowego spojrzenia na sprawowanie funkcji dyrektora. Pokazuje, jak współpracować z gronem pedagogicznym i rodzicami, jednocześnie stawiając ucznia w centrum. Porozumienie bez przemocy, mediacje, informacja zwrotna, samosterowność – to tylko mały fragment tego, czego można się tu nauczyć. Dużo miejsca poświęcono ocenianiu kształtującemu, które ma ogromne znaczenie w edukacji. Największym atutem szkolenia są prowadzący – praktycy pełni pasji i zaangażowania, potrafiący porwać uczestników i pokazywać, jak zastosować nowe idee w codziennej pracy. Polecam to szkolenie każdemu liderowi edukacyjnemu”.
Tomasz Żelichowski
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. gen. Stanisława Skalskiego w Polichnie

„Dyrektorzy biorą udział w wielu szkoleniach, które podnoszą kompetencje, wiedzę i kwalifikacje. Szkolenie ADORE zadbało jednak także o nasz dobrostan i umiejętności współpracy – z kadrą pedagogiczną, uczniami i rodzicami. Dało nam możliwość stworzenia grupy wsparcia z osób doświadczających podobnych trudności i rozterek”.
Małgorzata Spychaj
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych w Niemienicach

„Wspaniałe, nowe doświadczenie. Wiele wsparcia od dyrektorów, mnóstwo wartościowej i potrzebnej wiedzy. Moim zdaniem organizowanie takiego wsparcia, jakim jest szkolenie ADORE, to konieczność. Czuję ogromne zadowolenie z uczestniczenia w pierwszej edycji szkolenia Akademia Dyrektorów ORE. Szkolenie bardzo pozytywnie wpłynęło na budowanie mojej pozycji lidera w edukacji. Kontakt z grupą samych dyrektorów sprawił, iż nie czuję się osamotniona w trudnościach, z którymi na co dzień styka się dyrektor szkoły. Czerpię z doświadczeń i refleksji innych osób. Jestem zbudowana konkretną wiedzą, którą tu otrzymaliśmy. Wiem, iż po szkoleniu ADORE jestem świadomym i merytorycznym dyrektorem szkoły”.
Dorota Pawlikowska
Szkoła Podstawowa im. Stanisława Braniewskiego „Orszy” w Waldowie Szlacheckim

Podsumowanie

Dyrektorzy, którzy wzięli udział w programie, podkreślali znaczący wpływ ADORE na ich rozwój osobisty i zawodowy.

Pilotażowe szkolenie ADORE to istotny krok w budowaniu nowoczesnego systemu doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i przedszkoli, dostosowanego do wyzwań współczesnej edukacji. Zdobyte doświadczenia posłużą do opracowania potrzebnych rozwiązań systemowych wspierających liderów edukacyjnych.

Idź do oryginalnego materiału