Podsumowanie VI Szczytu dla Edukacji

sosdlaedukacji.pl 5 dni temu

VI Szczyt dla Edukacji zgromadził liczną publiczność: przedstawicielki i przedstawicieli organizacji społecznych, nauczycielki i nauczycieli, dyrektorki i dyrektorów, samorządy, badaczki i media. Spotkaliśmy się, by podsumować mijający rok i uzgodnić priorytety oraz ramowy plan wdrożeń na lata 2026–2027.

Kompas jutra. Sukcesy, wyzwania i ryzyka

W debacie plenarnej „Kompas Jutra” rozmawialiśmy o tempie i logice zmiany, miejscu autonomii nauczycielskiej oraz o tym, jak budować reformę na badaniach i doświadczeniu szkół. Katarzyna Lubnauer podkreślała, iż największym przejawem autonomii dla nauczycieli jest to, iż jeżeli mamy 90 godzin, nie wpisujemy 120 zagadnień do zrealizowania. Trzeba zostawić czas na budowanie wiedzy głębokiej i doświadczenie edukacyjne.

Ze strony środowiska badawczego wybrzmiała rola przejrzystości i merytoryki. Tomasz Gajderowicz mówił, iż misją IBE (Instytutu Badań Edukacyjnych) od początku było odsunąć proces tworzenia ram od polityki i oprzeć go o ekspertów i badania. Gajderowicz stwierdził, iż to dzieje się w sposób transparentny, gdyż widać dyskusje eksperckie, z których rodzą się rozwiązania.

Silnie wybrzmiał także głos samorządów. Mariusz Banach zaznaczył, iż poprawiła się relacja i poziom dialogu rozmowa ma dziś inny, profesjonalny wymiar. Na tym fundamencie da się budować współpracę.

Praktyczną perspektywę szkół wniosły dyrektorki i dyrektorzy. Danuta Kozakiewicz przypominała, iż o ile nie zdobędziemy dla zmiany dyrektorów, od najmniejszych szkół po największe, będzie bardzo trudno. Potrzebny jest również plan B i świadomość, iż czasu jest niewiele.

Panele dyskusyjne

Punktem kulminacyjnym części programowej były cztery panele, każde poświęcone innemu wymiarowi wdrażania zmian:

  1. Panel 1 – Strategie rozwoju lokalnej oświaty. Demografia, jakość, równość. Wystąpili: Adam Gendźwiłł (Uniwersytet Warszawski, ekspert Fundacji Batorego), Katarzyna Mitka (Wicerkuratorka Małopolska), Joanna Wons-Kleta (Wójtka gminy Pawonków).
  2. Panel 2 – Co nas boli w polskiej szkole? Jak sobie z tym radzimy? Wystąpili:
    Konrad Ciesiołkiewicz (Uczelnia Korczaka), Marcin Kędzierski (Klub Jagielloński), Paulina Piechna-Więckiewicz (Podsekretarz Stanu w MEN), Agnieszka Tomasik (biuro Ministra Sprawiedliwości).
  3. Panel 3 – Praktyki nauczycielskie i mentoring. Od pomysłów do działania. Wystąpili: Joanna Dobkowska (Uniwersytet Warszawski), Ewa Pytlak (Społeczne Towarzystwo Oświatowe), Emilia Rumak (Ośrodek Rozwoju Edukacji)
  4. Panel 4 – Co wspiera profesjonalizację zawodu nauczyciela? Czy odpowiedzią może być samorząd nauczycielski? Wystąpili: Łukasz Korzeniowski (Stowarzyszenie Umarłych Statutów), Anna Schmidt-Fic (Protest z Wykrzyknikiem), Jan Suchanek (Stowarzyszenie Prawników „Progressio”), Piotr Zamojski (Akademia Marynarki Wojennej).

Stoły robocze i uzgodnienia na 2026–2027

W części warsztatowej uczestnicy pracowali w czterech grupach roboczych, każda nad kluczowym wymiarem wdrażania zmian:

  • Grupa A „Szkoła bezpieczna i odporna na kryzysy. Jak to zrobić?” (prowadzili: Małgorzata Snarska-Nieznańska, Jan Słupczyński;
  • Grupa B „Szkoła dobrych relacji. Co je buduje, co im przeszkadza?” (prowadziły: Kamila Dembińska, Agnieszka Ciesielska, Matylda Friska);
  • Grupa C „Jak inaczej kształcić i doskonalić nauczycieli? Od wizji do praktyki” (prowadzili: Łukasz Korzeniowski, Karolina Prus-Wirzbicka, Kinga Kasperska);
  • Grupa D „Nowa edukacja obywatelska. Jak się uchronić przed rutyną i polaryzacją?” (prowadzili: Olga Napiontek, Filip Kuprewicz).

Co dalej

Trwają prace nad uporządkowaniem wniosków po VI Szczycie dla Edukacji. O kolejnych krokach, materiałach i terminach będziemy informować na stronie oraz w mediach społecznościowych.

Dziękujemy za bardzo wysoką frekwencję i merytoryczne głosy. To, iż sala była wypełniona po brzegi, jest dla nas najlepszym dowodem, iż wspólna, partnerska praca nad przyszłością polskiej szkoły jawi się w jasnych barwach.

Idź do oryginalnego materiału