Instytut Badań Edukacyjnych opublikował pod koniec zeszłego roku wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC. W badaniu wzięło udział 31 krajów, w tym Polska.
Polska wypadła bardzo słabo w nowym badaniu PIAAC
"W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych (16-65 lat): rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów" – wyjaśniono na stronie IBE.
Instytut przekazał, iż najlepiej w badaniu wypadły kraje skandynawskie i Japonia, a Polska uplasowała się w grupie państw o najniższych wynikach – obok Włoch, Portugalii, Litwy i Chile.
W porównaniu do badania w 2012 roku Polska odnotowała znaczące spadki: aż o 31 punktów w rozumieniu tekstu i o 21 punktów w matematyce. "Odnotowano też wysokie odsetki osób, które słabo sobie radziły z zadaniami – 39 proc. badanych miało trudności z rozumieniem tekstu, 38 proc. z matematyką, a 48 proc. z rozwiązywaniem problemów" – czytamy w opracowania IBE.
– Badanie PIAAC 2023 ujawnia wyzwania związane z umiejętnościami rozumienia tekstu, matematyki i rozwiązywania problemów – skomentował te wyniki Michał Sitek, kierownik polskiej edycji badania, co zacytowano w komunikacie dla mediów.
– Wyniki badania pokazują, iż wielu dorosłych Polaków ma trudności z rozumieniem tekstu, matematyką i rozwiązywaniem problemów. Potrzebne jest inwestowanie w edukację dorosłych i wsparcie grup z niskimi kompetencjami – dodał Sitek.
Co ciekawe, w większości państw europejskich kobiety osiągają lepsze wyniki w rozumieniu tekstu, mężczyźni w matematyce. "W Polsce średni poziom umiejętności kobiet i mężczyzn jest podobny we wszystkich dziedzinach" – wskazano. Szczegółowe dane z tego badania są dostępne na stronie Instytutu.
Przypomnijmy, czym jest zatem czytanie ze zrozumieniem. Jest to zdolność:
rozumienia treści tekstu,
wyciągania wniosków na podstawie przeczytanych informacji
zastosowania zdobytej wiedzy w praktycznych sytuacjach.
Jak zaradzić słabym umiejętnościom Polaków w czytaniu? Na pewno trzeba rozwijać nawyk czytania wśród dzieci i młodzieży, które w tej chwili zbyt dużo czasu spędzają, bawiąc się telefonami. Ważne jest też wprowadzenie metod nauczania skoncentrowanych na krytycznym myśleniu i analizie tekstów.
Warto by też rozważyć edukację medialną, która uczyłaby odróżniania rzetelnych informacji od fałszywych. Na pewnie nie zaszkodziłoby też ograniczanie konsumpcji powierzchownych treści na rzecz bardziej wymagających tekstów/lektur.