Polacy odpowiedzieli, co by ich przekonało do systemu kaucyjnego

300gospodarka.pl 4 godzin temu

Powodzenie systemu kaucyjnego zależy przede wszystkim od wygody użytkowników. Aż 71,5 proc. ankietowanych wskazało, iż częściej zwracaliby opakowania, gdyby automaty zwrotne były łatwo dostępne. To wynika z badania „Nowe nawyki, nowe wyzwania. Jak Polacy postrzegają system kaucyjny?”, przeprowadzonego przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR.

Dostępność ważniejsza niż wysokość kaucji


Ponad 76,9 proc. badanych przyznaje, iż chętniej oddawałoby butelki i puszki, gdyby automaty znajdowały się nie tylko w sklepach, ale też w przestrzeni publicznej – przy szkołach, siłowniach czy przystankach. Szczególnie kobiety (80,3 proc.) i osoby w wieku 50-59 lat (83,9 proc.) zwracają uwagę na znaczenie bliskości punktów zwrotu. Dla nich liczy się wygoda, a nie wysokość kaucji. Z kolei 43,1 proc. mężczyzn uważa, iż wyższa kwota kaucji mogłaby zwiększyć skuteczność systemu.


– Kluczowym czynnikiem wpływającym na skuteczność systemu kaucyjnego jest jego dostępność. Im łatwiej można oddać opakowanie, tym większa szansa, iż stanie się to codziennym nawykiem – mówi Paweł Wróblewski, dyrektor zarządzający Envipco Polska. – Dla użytkowników liczy się prostota obsługi i wygoda korzystania z systemu. jeżeli te warunki zostaną spełnione, system ma realną szansę działać efektywnie i trwale zmienić sposób, w jaki podchodzimy do recyklingu.

Technologia i edukacja mogą zwiększyć zaangażowanie


Badani wskazali również, iż innowacyjne rozwiązania technologiczne mogą zwiększyć popularność zwrotów. 38,5 proc. respondentów uznało, iż aplikacja mobilna umożliwiająca szybki zwrot opakowań i przelew kaucji na konto zachęciłaby ich do częstszego korzystania z systemu. Pomysł ten cieszy się największym poparciem w dużych miastach – aż 43,1 proc. mieszkańców aglomeracji powyżej 500 tys. osób uważa go za realne ułatwienie.


Nie mniej istotna jest edukacja. Ponad 37,9 proc. uczestników badania przyznało, iż wciąż nie wie dokładnie, które opakowania podlegają zwrotowi. Młodsze grupy wiekowe, zwłaszcza osoby między 18. a 39. rokiem życia, częściej wskazują na potrzebę jasnych zasad i prostych komunikatów.

Prostota i komunikacja zdecydują o sukcesie systemu


Eksperci podkreślają, iż system kaucyjny nie zadziała w pełni, jeżeli nie będzie zrozumiały i wygodny w codziennym użyciu.


– istotną rolę do odegrania ma komunikacja, która tłumaczy, jak działa system i dlaczego warto w nim uczestniczyć. Edukacja, transparentność i konsekwencja w przekazie mogą przesądzić o tym, czy kaucje staną się naturalnym elementem naszej codzienności – mówi Bartosz Sosnówka, partner zarządzający w agencji 2PR.


Jak pokazują wyniki badania, entuzjazm wobec idei recyklingu jest duży. Teraz najważniejsze będzie przełożenie go na codzienną praktykę. Wygodne lokalizacje, intuicyjne rozwiązania technologiczne i przystępna komunikacja mogą sprawić, iż zwracanie opakowań stanie się nie obowiązkiem, ale pozytywnym nawykiem.




Polecamy również:



  • Mniej znaczy lepiej. Potrzebujemy jednego standardu dla szklanych butelek zwrotnych

  • Kaucja to nie wszystko. Gospodarka odpadami powinna być kompleksowa

  • Prawo jazdy po nowemu. Unijna dyrektywa wprowadza surowsze przepisy i okres próbny dla młodych kierowców

  • Rentowność topnieje, a rynek materiałów termoizolacyjnych walczy o wolumen

Idź do oryginalnego materiału