Polonistka: W klasach 4-8 bywają uczniowie, którzy w ogóle nie czytają i nie piszą

gazeta.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: DOMINIK SADOWSKI/ Agencja Wyborcza.pl


Zatrważające obserwacje nauczycielki języka polskiego. Pedagożka donosi, iż coraz więcej uczniów ma problemy ze sformułowaniem prostych wypowiedzi. Nie tylko tych pisemnych, ale choćby ustnych.Na Facebooku na koncie o nazwie Polski Rulez prowadzonym przez nauczycielkę języka polskiego, socjoterapeutkę i logopedkę pojawił się obszerny post z alarmującymi wnioskami dotyczącymi uczniów szkół podstawowych. Czytamy w nim: "Zauważam realną trudność z przełożeniem myśli na język pisany. Coraz więcej uczniów nie potrafi zbudować najprostszej wypowiedzi, choć często - co wyczuwalne w rozmowie - wiedzą, co chcieliby przekazać. Prace pisemne, jeżeli w ogóle powstają, są często nieczytelne i choćby sam autor nie jest w stanie odtworzyć tego, co chciał napisać".
REKLAMA


Zobacz wideo


Po czym poznać, iż dziecko ma skrócone wędzidełko? Logopedka mówi o "domowym teście"


Nauczycielka języka polskiego: dzieci nie czytają i nie pisząAutorka posta stwierdziła też: "W klasach 4-8 bywają uczniowie, którzy nie czytają i nie piszą. W ogóle. Nie potrafią odczytać ani zapisać jednego wyrazu. A przecież to nie jest już etap, na którym uczymy się podstaw. To moment, w którym te umiejętności powinny być narzędziem, a nie celem samym w sobie".Zapewniła, iż to rzeczywistość, z jaką mierzy się dziś wielu nauczycieli. Ale nie ich problemy są tu najgorsze. Pedagożka zauważa: "Za tym wszystkim stoi dziecko, które wie, co chce przekazać, ale nie potrafi. Nie ma narzędzi. Nie ma nawyku. Czasem nie ma już choćby przekonania, iż warto próbować". Czym skorupka za młodu...Nawyk, o którym wspomina polonistka, czyli nawyk czytania, to coś, co pomaga dzieciom unikać opisanych problemów w nauce. A skąd się bierze? Z domu. Dzieci, którym rodzice regularnie czytają w pierwszych latach życia, chętniej same sięgają później po książki. A lista korzyści wynikających z czytania dziecku lub z dzieckiem jest bardzo długa. Warto, za Fundacją ABCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom, wymienić, chociażby: rozwój inteligencji emocjonalnej, w tym empatii i poczucia własnej wartości dziecka, doskonalenie umiejętności językowych, rozwijanie zainteresowań i otwartości na świat. Warto tu przytoczyć słowa znanej psycholożki Ewy Woydyłło-Osiatyńskiej, która na kanale balans na YouTube przypomniała: "Dzieci nie robią tego, co my mówimy, tylko dzieci robią to, co my robimy". jeżeli więc chcemy, żeby nasze dzieci czytały, należy dawać im dobry przykład. Co czytać dzieciom?Fundacja Cała Polska Czyta dzieciom wychodzi naprzeciw rodzicom i podsuwa tzw. złotą listę, czyli wciąż aktualizowany spis mądrych, wartościowych i ciekawych książek, które warto czytać maluchom, a starszym dzieciom podsuwać do samodzielnej lektury. A ty? Czytasz dziecku lub z dzieckiem? Po jakie lektury sięgacie? Zachęcamy do komentowania i udziału w sondzie
Idź do oryginalnego materiału