13 czerwca 2025 r. odbyło się posiedzenie Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN oraz Zespołu Eksperckiego Pedagogiki Specjalnej. Tematem przewodnim spotkania były specjalistyczne centra wspierające edukację włączającą (SCWEW) – ich rola w teorii oraz praktyka wdrażania rozwiązań w zakresie edukacji włączającej.
W trakcie posiedzenia dr hab. Beata Jachimczak, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, przedstawicielka Centrum Koordynującego SCWEW w Ośrodku Rozwoju Edukacji, zaprezentowała wyniki pilotażu SCWEW. Podkreśliła, iż zaproponowana koncepcja specjalistycznego wsparcia przyniosła wiele korzyści dyrektorom, nauczycielom, specjalistom i rodzicom biorącym udział w projekcie. Z wyników ewaluacji prowadzonej w poszczególnych SCWEW-ach, a także w ramach ww. projektu i podczas realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) wynika, iż została udzielona konkretna pomoc oraz nastąpił rozwój kompetencji osób i instytucji, które pracują ze zróżnicowanymi grupami dzieci i uczniów.
Agnieszka Pietryka, kierowniczka projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW”, realizowanego przez ORE na zlecenie MEN, przedstawiła założenia projektu oraz wskazała na nowatorskie podejście do wspierania nauczycieli poprzez wykorzystanie potencjału szkół specjalnych. W swoim wystąpieniu zaprezentowała SCWEW jako nową formę specjalistycznego wsparcia. Podkreśliła też ciągłość realizacji tego przedsięwzięcia i ważność wprowadzania zmiany wynikających z nabywania doświadczenia, a także zmian systemowych.
O doświadczeniach z wdrażania superwizji w ramach projektu mówiła dr Dorota Prysak, dzieląc się refleksjami z perspektywy eksperckiej.
Jako cele superwizji w edukacji wskazała:
- podnoszenie jakości pracy pedagogicznej,
- zapobieganie wypaleniu zawodowemu,
- rozwiązywanie złożonych problemów edukacyjnych,
- wsparcie w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.
Za korzyści z superwizji uznała:
- rozwój umiejętności refleksyjnej praktyki,
- poszerzenie warsztatu metodycznego,
- wsparcie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji zawodowych,
- wzmocnienie poczucia skuteczności i kompetencji.
Cennymi spostrzeżeniami z realizacji pilotażu podzieliły się także ekspertki Centrum Koordynującego, liderki SCWEW działających w ramach pilotażu (2021–2023): Agnieszka Jabłońska, dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie oraz Anna Tomaszewska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi. Obie ekspertki wskazały na konkretne wyzwania i dobre praktyki towarzyszące realizacji specjalistycznego wsparcia w środowiskach szkolnych.
Po zakończeniu prezentacji odbyła się dyskusja, w trakcie której poruszono m.in. kwestie związane z funkcjonowaniem SCWEW, potrzebami kadry pedagogicznej i kierunkami dalszego rozwoju systemowego wsparcia dla edukacji włączającej.
Uczestnicy spotkania podkreślili potrzebę wzmocnienia działań SCWEW w zakresie budowania wsparcia dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Zwrócono uwagę, iż dużą wartością SCWEW jest kooperacja międzysektorowa, która sprzyja tworzeniu spójnego systemu wsparcia. Ważnym głosem była także sugestia, aby doświadczenia i dobre praktyki wypracowane w ramach SCWEW zostały uwzględnione w planowanych zmianach systemu edukacji.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE