Poznajmy nową dyrektorkę Zespołu Szkół w Luboniu

gazeta-lubon.pl 1 miesiąc temu

We wrześniu tego roku stanowisko dyrektora Zespołu Szkół im. Kryptologów Poznańskich w Luboniu przejęła pani Hanna Marcinkowska – wieloletnia nauczycielka i wicedyrektorka szkoły. Postanowiliśmy przeprowadzić wywiad z panią Hanną, aby przybliżyć Państwu tę osobę.

Oto kilka słów wstępu o historii pani Hanny:

Jestem mieszkanką Lubonia od 50 lat. Uczęszczałam do Szkoły Podstawowej nr 2 Luboniu, następnie do V Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu. Ukończyłam studia magisterskie na Wydziale Matematyki i Fizyki UAM w Poznaniu na kierunku Matematyka, specjalność Metody numeryczne i programowanie, studia z Języka Niemieckiego oraz Informatykę i Technologię Informacyjną. Posiadam 32-letni staż pracy pedagogicznej oraz 19-letni okres zatrudnienia na stanowiskach kierowniczych. Prowadziłam zajęcia z matematyki i języka niemieckiego oraz matematyki po niemiecku. Matematyka zawsze była moją pasją i to jej poświęcałam, i poświęcam do dzisiaj choćby czas wolny! Od 2007 r. pełniłam funkcję wicedyrektora szkoły, najpierw Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Luboniu oraz Szkoły Podstawowej nr 3 w Luboniu, a następnie Zespołu Szkół im. Kryptologów Poznańskich w Luboniu.

W ciągu lat pracy otrzymałam Nagrodę Prezydenta Miasta Poznania oraz Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej oraz Nagrodę Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w Poznaniu i wiele nagród Burmistrza Miasta Luboń, a także dyrektora szkoły. Jestem czynnym ekspertem do spraw awansu zawodowego od 2009 r. Co roku współpracuję z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Poznaniu, pełniąc funkcję przewodniczącej zespołu egzaminatorów egzaminu ósmoklasisty z matematyki, jestem również egzaminatorem maturalnym i posiadam certyfikat – Opracowanie systemu do oceniania prac egzaminacyjnych z wykorzystaniem technologii informacyjnej – 2021. Przeprowadzałam szkolenia z zakresu nowej matury 2023 dla kandydatów na egzaminatorów z matematyki w OKE w Poznaniu.

Gazeta Lubońska: Jakie emocje towarzyszyły Pani przy podjęciu decyzji o objęciu stanowiska dyrektora Zespołu Szkół? Czy ma Pani jakieś obawy?

Przyznam, iż początkowo było to dla mnie zaskoczenie – nie planowałam tej ścieżki dla siebie. Jednak słysząc wiele pozytywnych głosów i mając duże wsparcie ze strony grona pedagogicznego, poczułam, iż to adekwatny krok i ogromna szansa na dalszy rozwój mój oraz szkoły. Oczywiście drobny stres odczuwany przed rozpoczęciem nowej pracy jest rzeczą całkowicie normalną, ale dominują we mnie pozytywne emocje. Wchodzę w tę rolę z pewnością siebie, opartą na moim dotychczasowym doświadczeniu. Wiem też, iż mam u boku zespół, na którym mogę polegać!

Jakie cele stawia sobie Pani na pierwsze miesiące pracy jako dyrektor?

Na pewno szybka aklimatyzacja w nowej roli i przejście do działania! Moim celem będzie kontynuowanie wielu cennych działań, ale też wprowadzenie zmian, związanych głównie z potrzebą ciągłego doskonalenia i koniecznością zmierzenia się ze zrozumieniem nowej rzeczywistości, by przygotować uczniów i umożliwić im osiągnięcie sukcesu w przyszłości. W ostatnich latach rynek pracy zmienił się między innymi wskutek pandemii COVID-19 i technologii sztucznej inteligencji. Ważne, by być o krok przed zmianami i rozwijać umiejętności tzw. kompetencje przyszłości. W Zespole Szkół im. Kryptologów Poznańskich w Luboniu prowadzimy klasy dwujęzyczne, wzrosło także zainteresowanie technologią i naukami ścisłymi. Wejście na rynek pracy pokolenia Z, a niedługo również pokolenia Alfa wpłynie na zmianę priorytetów w wielu branżach. Dziedziny takie jak np. bioinżynieria, zielone technologie, inżynieria materiałowa staną się istotne. Rynek pracy będzie poszukiwał osób z wiedzą chemiczną i biologiczną, również w zakresie odpowiedzialności ekologicznej. W mieście Luboń już została opracowana koncepcja i miejski plan adaptacji do zmian klimatu oraz prowadzone są warsztaty dla mieszkańców.

Czy są w szkole pewne obszary wymagające – według Pani – zmian lub usprawnień?

Szkoła jako budynek na pewno wymaga remontów i to jest oczywiste, stąd kończy się właśnie wymiana sieci wodociągowej. Kolejne są już w planie. Zmian będą wymagać także sale informatyczne. Weszło już w życie rozporządzenie z minimalnymi wymaganiami dla sprzętu komputerowego i wymaganiami dla technologii informacyjno-komunikacyjnych do 31 sierpnia 2026.

Czy planuje Pani wprowadzić jakieś nowe inicjatywy lub programy dla uczniów?

Tak. Istnieje takie pojęcie jak STEAM, czyli podejście do nauczania łączące naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Przypuszczalnie to właśnie osoby posiadające kompetencje z tego zakresu odegrają kluczową rolę w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań, z uwagi na wiedzę, jaką będą posiadać, ale i wykształcenie w procesie edukacji, kompetencje do pracy projektowej i gotowość do eksperymentowania. W myśl tej koncepcji powstała nasza gra turystyczna Enigmatyczny Luboń, finansowana z Lubońskiego Budżetu Obywatelskiego, możliwa do pobrania ze strony naszej szkoły. Ponadto przeprowadzimy w ZS w Luboniu szereg warsztatów, szkoleń z edukacji klimatycznej, wykorzystamy potencjał uczniów i zorganizujemy „Lekcje z klimatem”. Stosowanie nauczania projektowego, interdyscyplinarnego, jako podstawy kształcenia, realizacja projektów edukacyjnych łączących różne dziedziny wiedzy w języku obcym – to również nasze priorytety.

Jakie doświadczenia z pracy jako wicedyrektor i nauczyciel najbardziej Panią ukształtowały?

Myślę, iż przede wszystkim różnorodność zadań, z jakimi mierzy się nauczyciel czy wicedyrektor. To stanowisko potrafi naprawdę zaskoczyć – wymaga łączenia wielu ról: organizatora, mediatora, słuchacza, a czasem też stratega czy kreatywnego pomysłodawcy. Dzięki temu nauczyłam się elastyczności, większej podzielności uwagi i planowania, ale także słuchania, cierpliwości i uważności wobec drugiego człowieka. Ogromnie cenię też doświadczenie związane z tworzeniem od podstaw dużych projektów, takich jak np. projektów badawczych na Festiwalu Młodych Naukowców E(x)plory.

Co ceni sobie Pani najbardziej w pracy w szkole?

– Praca w szkole dała mi ogromne możliwości rozwoju – od sztuki bycia dobrym nauczycielem, który potrafi skutecznie przekazywać wiedzę i mierzyć się z trudnymi sytuacjami, po doświadczenie w zarządzaniu zespołem i współpracy z instytucjami zewnętrznymi. Ogromną wartością jest też dla mnie kooperacja z nauczycielami pełnymi pasji – ludźmi, którzy nie tylko realizują program nauczania, ale i ciągle szukają innowacyjnych rozwiązań. Sama koncepcja pracy szkoły powstała po odbytych rozmowach z nauczycielami, rodzicami i uczniami na temat dalszego funkcjonowania i rozwoju, co pozwoliło mi na dokonanie wyborów między różnymi punktami widzenia i ostatecznie, mam nadzieję, ułatwi w przyszłości koncentrację na tym, co najważniejsze. Dzięki pracy w szkole zyskałam również wiele przyjaźni na lata oraz coś bezcennego – codzienny kontakt z młodymi ludźmi. To daje mi wyjątkowy wgląd w ich świat, np. w to, jak zmienia się świadomość dotycząca zdrowia psychicznego, jak rośnie rola cyfryzacji i internetu, a choćby w drobiazgi, takie jak modne zwroty czy styl ubierania się. Obserwowanie tych zmian i towarzyszenie młodzieży w ich drodze rozwoju daje mi ogrom energii i satysfakcji oraz poczucie bycia młodą osobą mimo wieku.

Jakie znaczenie mają dla Pani relacje szkoły z lokalną społecznością?

Jestem przekonana, iż szkoła i lokalna społeczność są ze sobą nierozerwalnie związane. To właśnie w codziennym kontakcie z mieszkańcami uczniowie uczą się odpowiedzialności, empatii i otwartości na potrzeby innych. Dlatego będę szukać okazji, by młodzi ludzie angażowali się w projekty miejskie i inicjatywy społeczne. Wierzę, iż takie doświadczenia pomagają od najmłodszych lat kształtować postawy zaangażowania obywatelskiego i wrażliwości, które zaprocentują w dorosłym życiu.

Czy jest coś, co chciałaby Pani, aby mieszkańcy wiedzieli o Pani jako osobie – nie tylko dyrektorze?

Nie mam zbyt wiele czasu dla siebie, a w niedalekiej przyszłości będzie go jeszcze mniej, jednak zawsze staram się wygospodarować okazje do spędzania czasu z moją rodziną. Często wspólnie podróżujemy, odkrywając piękne miejsca. Ponadto, przyjemność sprawia mi gotowanie: bardzo często odtwarzam smaki z podróży! W ostatnim czasie słucham też sporo podcastów, głównie z zakresu odkryć AI oraz zagadnień matematycznych.

Oprac. Małgorzata Wojsz

Hanna Marcinkowska – nowa dyrektorka Zespołu Szkół w Luboniu fot. Zb. Hanny Marcinkowskiej
Idź do oryginalnego materiału