„Profilaktyka uzależnień – uzależnienia behawioralne – zakupy, telefon, jedzenie, komputer” – klasa VIa, M. Stefańska – Zera

zpo1mlawa.pl 5 miesięcy temu
  1. Tytuł projektu: „Profilaktyka uzależnień – uzależnienia behawioralne – zakupy, telefon, jedzenie, komputer”
  • Uzasadnienie wyboru tematu:

Do niedawna uważano, iż można się uzależnić tylko od substancji psychoaktywnych, a więc od alkoholu, tytoniu, leków i narkotyków. Jednak w dobie nowoczesnych technologii informatycznych dzieci są coraz bardziej narażone na inne zagrożenia, które określa się jako uzależnienie od czynności lub uzależnienie behawioralne.

Różnica polega na tym, iż w pierwszym przypadku osoby uzależnione poszukują kontaktu z substancją, drugi zaś wiąże się z możliwością wykonywania określonych czynności. W związku ze świadomością tego zjawiska, ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczulać dzieci na tego typu problemy. Należy przy tym wyrabiać nawyki higienicznego życia.

  • Cel ogólny:

Główny cel projektu to kreowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia, profilaktyka uzależnień behawioralnych oraz edukacja uczniów, niezbędna do wykształcenia adekwatnych postaw i zachowań.

Termin realizacji: 01.02.2024r. –27.02.2024r.

  • Cele projektu
  • Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych, edukacyjnych, informacyjnych i profilaktycznych wśród uczniów;
  • Podniesienie świadomości uczniów na temat uzależnień behawioralnych.
  • Profilaktyka uzależnień od gier komputerowych, Internetu, hazardu, kompulsywnych zakupów, objadania się;
  • Uświadomienie uczniom, co zrobić w sytuacjach kryzysowych, gdzie mogą szukać pomocy;
  • Doskonalenie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji z różnych dziedzin oraz interesującego ich przedstawiania;
  • Wykonanie plakatów i prezentacji na temat różnych rodzajów uzależnień behawioralnych i sposobów radzenia sobie z nimi;
  • Rozwijanie kreatywności i pomysłowości w zaprezentowaniu zdobytej wiedzy;
  • Kształcenie umiejętności zwięzłego wypowiadania się, interesującego prezentowanie efektów swojej pracy;
  • Doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
  • Wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce.
  • Plan działań w projekcie
Lp.Etap pracyOpis działaniaCzas
1.DziałaniaPrzydział pracy poszczególnym grupom podział na grupyposzukiwanie ciekawych informacji w różnych źródłachpodział prac przy wykonywaniu projektów01.02.24- 11.02.24
4.DziałaniaWykonanie projektów i przygotowanie do prezentacji ustalenie konsultacji z nauczycielem12.02.24- 26.02.24
6.PrezentacjaPrezentacja projektu na forum klasy wypowiedzi ustne i pokaz27.02.24
6.RefleksjaPodsumowanie projektu, ocena, wrażenia27.02.24
  • Zadania dla grup

Wspólnie z uczniami dokonałam podziału na cztery grupy i przydzieliłam grupom zadania. Powołałam liderów grup.

Grupa IGrupa IIGrupa III
Wykonanie plakatu na temat uzależnienia od komputera a w szczególności od gier komputerowych.Wykonanie plakatu na temat uzależnienia od robienia zakupów zakupoholizm.Wykonanie plakatu na temat telefonu komórkowego – fonoholizm.
Grupa VI
Wykonanie broszurek i prezentacji multimedialnej na temat uzależnienia od jedzenia.
  • Osoby odpowiedzialne
  • liderzy grup
  • członkowie zespołów zadaniowych
  • Konsultacje:

W każdy piątek na godz. wych. lub przez dziennik elektroniczny.

9. Zadania do realizacji dla wychowawcy klasy:

● ogłoszenie projektu i harmonogramu działań;

● odgrywanie roli doradcy, koordynatora wspierającego uczniów;

● przeprowadzenie godziny wychowawczej na temat uzależnień behawioralnych;

● pedagogizacja rodziców podczas zebrania na temat uzależnień behawioralnych „Czy

moje dziecko jest uzależnione”.

10. Kryteria oceny projektu:

W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:

  • Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami – 6 pkt
  • Estetyka i staranność wykonania – 6 pkt
  • Kreatywność w zaprezentowaniu efektów pracy grupy – 6 pkt
  • Zaangażowanie wszystkich członków w prezentację – 6 pkt.

11. Podsumowanie projektu:

  • Pokaz z wypowiedziami ustnymi;
  • Wywieszenie plakatów na forum szkoły.

12. Ewaluacja

Ankieta:

  • Czy byłem zaangażowany w pracę grupy?
  • Czy zgodnie współdziałałem w grupie?
  • Czy wykonałem wszystkie zadania na czas?
  • Czy byłem dobrze przygotowany do prezentacji?
  • Czy pracując nad projektem nauczyłem się czegoś nowego?

13. Źródła informacji:

  • materiały pozyskane z różnych źródeł;
  • pomysły własne;
  • konsultacje z nauczycielem.

14. Promocja i dokumentowanie projektu:

  • informacje podane w formie papierowej;
  • informacje przesłane elektronicznie;
  • materiał fotograficzny;
  • wytwory pracy grup.

Opiekun projektu – Małgorzata Stefańska – Zera

Idź do oryginalnego materiału