- Tytuł projektu: „Profilaktyka uzależnień – uzależnienia behawioralne – zakupy, telefon, jedzenie, komputer”
- Uzasadnienie wyboru tematu:
Do niedawna uważano, iż można się uzależnić tylko od substancji psychoaktywnych, a więc od alkoholu, tytoniu, leków i narkotyków. Jednak w dobie nowoczesnych technologii informatycznych dzieci są coraz bardziej narażone na inne zagrożenia, które określa się jako uzależnienie od czynności lub uzależnienie behawioralne.
Różnica polega na tym, iż w pierwszym przypadku osoby uzależnione poszukują kontaktu z substancją, drugi zaś wiąże się z możliwością wykonywania określonych czynności. W związku ze świadomością tego zjawiska, ważne jest, aby już od najmłodszych lat uczulać dzieci na tego typu problemy. Należy przy tym wyrabiać nawyki higienicznego życia.
- Cel ogólny:
Główny cel projektu to kreowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia, profilaktyka uzależnień behawioralnych oraz edukacja uczniów, niezbędna do wykształcenia adekwatnych postaw i zachowań.
Termin realizacji: 01.02.2024r. –27.02.2024r.
- Cele projektu
- Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych, edukacyjnych, informacyjnych i profilaktycznych wśród uczniów;
- Podniesienie świadomości uczniów na temat uzależnień behawioralnych.
- Profilaktyka uzależnień od gier komputerowych, Internetu, hazardu, kompulsywnych zakupów, objadania się;
- Uświadomienie uczniom, co zrobić w sytuacjach kryzysowych, gdzie mogą szukać pomocy;
- Doskonalenie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji z różnych dziedzin oraz interesującego ich przedstawiania;
- Wykonanie plakatów i prezentacji na temat różnych rodzajów uzależnień behawioralnych i sposobów radzenia sobie z nimi;
- Rozwijanie kreatywności i pomysłowości w zaprezentowaniu zdobytej wiedzy;
- Kształcenie umiejętności zwięzłego wypowiadania się, interesującego prezentowanie efektów swojej pracy;
- Doskonalenie umiejętności pracy w grupie;
- Wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce.
- Plan działań w projekcie
Lp. | Etap pracy | Opis działania | Czas |
1. | Działania | Przydział pracy poszczególnym grupom podział na grupyposzukiwanie ciekawych informacji w różnych źródłachpodział prac przy wykonywaniu projektów | 01.02.24- 11.02.24 |
4. | Działania | Wykonanie projektów i przygotowanie do prezentacji ustalenie konsultacji z nauczycielem | 12.02.24- 26.02.24 |
6. | Prezentacja | Prezentacja projektu na forum klasy wypowiedzi ustne i pokaz | 27.02.24 |
6. | Refleksja | Podsumowanie projektu, ocena, wrażenia | 27.02.24 |
- Zadania dla grup
Wspólnie z uczniami dokonałam podziału na cztery grupy i przydzieliłam grupom zadania. Powołałam liderów grup.
Grupa I | Grupa II | Grupa III |
Wykonanie plakatu na temat uzależnienia od komputera a w szczególności od gier komputerowych. | Wykonanie plakatu na temat uzależnienia od robienia zakupów – zakupoholizm. | Wykonanie plakatu na temat telefonu komórkowego – fonoholizm. |
Grupa VI | ||
Wykonanie broszurek i prezentacji multimedialnej na temat uzależnienia od jedzenia. |
- Osoby odpowiedzialne
- liderzy grup
- członkowie zespołów zadaniowych
- Konsultacje:
W każdy piątek na godz. wych. lub przez dziennik elektroniczny.
9. Zadania do realizacji dla wychowawcy klasy:
● ogłoszenie projektu i harmonogramu działań;
● odgrywanie roli doradcy, koordynatora wspierającego uczniów;
● przeprowadzenie godziny wychowawczej na temat uzależnień behawioralnych;
● pedagogizacja rodziców podczas zebrania na temat uzależnień behawioralnych „Czy
moje dziecko jest uzależnione”.
10. Kryteria oceny projektu:
W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:
- Zgodność wykonania zadania projektowego z wcześniejszymi ustaleniami – 6 pkt
- Estetyka i staranność wykonania – 6 pkt
- Kreatywność w zaprezentowaniu efektów pracy grupy – 6 pkt
- Zaangażowanie wszystkich członków w prezentację – 6 pkt.
11. Podsumowanie projektu:
- Pokaz z wypowiedziami ustnymi;
- Wywieszenie plakatów na forum szkoły.
12. Ewaluacja
Ankieta:
- Czy byłem zaangażowany w pracę grupy?
- Czy zgodnie współdziałałem w grupie?
- Czy wykonałem wszystkie zadania na czas?
- Czy byłem dobrze przygotowany do prezentacji?
- Czy pracując nad projektem nauczyłem się czegoś nowego?
13. Źródła informacji:
- materiały pozyskane z różnych źródeł;
- pomysły własne;
- konsultacje z nauczycielem.
14. Promocja i dokumentowanie projektu:
- informacje podane w formie papierowej;
- informacje przesłane elektronicznie;
- materiał fotograficzny;
- wytwory pracy grup.
Opiekun projektu – Małgorzata Stefańska – Zera