Program Erasmus + edukacja szkolna mobilność uczniów
Przedstawiamy charakterystykę uprawnionych działań w zakresie mobilności uczniów w programie Erasmus + edukacja szkolna.
Grupowa mobilność uczniów (trwająca od 2 do 30 dni, co najmniej dwóch uczniów w grupie)
Krótkoterminowa mobilność edukacyjna uczniów (trwająca od 10 do 29 dni)
Długoterminowa mobilność edukacyjna uczniów (trwająca od 30 do 365 dni)
Oprócz mobilności fizycznej wszystkie działania w zakresie mobilności uczniów można łączyć z działaniami wirtualnymi.
Minimalne i maksymalne okresy trwania określone powyżej mają zastosowanie do elementu związanego z mobilnością fizyczną. Realizowane działania muszą spełniać następujące wymogi jakościowe:
Grupowa mobilność uczniów: grupa uczniów ze szkoły wysyłającej może spędzić czas na nauce razem ze swoimi rówieśnikami w innym kraju. Szkoła wysyłająca musi zaprojektować działania w zakresie uczenia się we współpracy ze szkołą partnerską w kraju przyjmującym. Nauczyciele lub inne upoważnione osoby ze szkoły wysyłającej muszą towarzyszyć uczniom przez cały okres trwania działania i kierować ich procesem uczenia się. W razie potrzeby inne osoby dorosłe mogą również pełnić rolę osób towarzyszących, aby wspierać nauczycieli towarzyszących.
Krótkoterminowa mobilność edukacyjna uczniów: uczniowie mogą spędzić okres czasu za granicą, aby uczyć się w szkole partnerskiej lub odbyć staż w innej odpowiedniej organizacji za granicą. dla wszystkich uczestnika trzeba opracować indywidualny program nauczania. W uzasadnionych przypadkach dla osób o mniejszych szansach można zorganizować mobilność z minimalnym okresem trwania wynoszącym 2 dni.
Długoterminowa mobilność edukacyjna uczniów: uczniowie mogą spędzić okres czasu za granicą, aby uczyć się w szkole partnerskiej lub odbyć staż w innej odpowiedniej organizacji za granicą. dla wszystkich uczestnika trzeba opracować indywidualny program nauczania. Wszyscy uczestnicy korzysta z obowiązkowego szkolenia przed wyjazdem, a zwiększone wsparcie finansowe zostanie przekazanie na wsparcie organizacyjne i językowe.
Należy pamiętać, iż różnica między formami działalności grupowej i indywidualnej nie wynika z ustaleń dotyczących podróży i zakwaterowania, ale z wymagań dotyczących zbiorowych lub indywidualnych programów uczenia się, jak opisano poniżej w części „Dokumentowanie efektów uczenia się”. W przypadku działań grupowych i indywidualnych zapewniany jest zatem różny poziom wsparcia organizacyjnego, zgodnie z zasadami finansowania przedstawionymi na końcu tego rozdziału.
Uprawnieni uczestnicy
Uczniowie uczestniczący w programie muszą brać udział w programie kształcenia w szkole wysyłającej. Możliwe jest również uczestnictwo uczniów uczących się poza strukturami instytucjonalnymi w krajach, w których istnieje taka praktyka.
Kwalifikowalne miejsca docelowe mobilności
Działania muszą mieć miejsce za granicą, w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim uczestniczącym w Programie. Grupowa mobilność uczniów musi odbywać się w szkole przyjmującej. Działania mogą wyjątkowo odbywać się innym miejscu w kraju szkoły przyjmującej, jeżeli jest to uzasadnione w kontekście treści i jakości danego działania. W tym przypadku koszty podróży uczestników ze szkoły przyjmującej do miejsca spotkania nie będą uznawane za transnarodowe działania w zakresie mobilności. Nie można zatem wnioskować o dodatkowe środki na ten cel. Ponadto grupowa mobilność uczniów może odbywać się w siedzibie instytucji Unii Europejskiej, jeżeli działanie organizowane jest w instytucji Unii lub we współpracy z nią . Niezależnie od miejsca konieczne jest, aby w działalność zaangażowani byli uczniowie z co najmniej dwóch państw członkowskich UE lub państw trzecich uczestniczących w Programie.
Dokumentowanie efektów uczenia się
Wymogi dotyczące dokumentowania efektów uczenia się zostały określone w standardach jakości Erasmus i doprecyzowane w umowie o udzielenie dotacji na projekt
Działania w zakresie mobilności indywidualnej: przed rozpoczęciem działania organizacja wysyłająca, organizacja przyjmująca i uczestnik muszą zawrzeć porozumienie o programie zajęć (lub podobny dokument), w którym określa się oczekiwane efekty uczenia się, jakie ma osiągnąć uczestnik. Po zakończeniu działania efekty uczenia się uzyskane przez uczestnika należy uznać w drodze wydania dokumentu Europass-Mobilność lub podobnego dokumentu. Organizacja będąca beneficjentem musi przechowywać egzemplarz wydanego dokumentu jako dowód ukończenia działania.
Działania w zakresie mobilności grupowej: program uczenia się należy opracować dla całej grupy (indywidualne porozumienia o programie zajęć nie są wymagane). Po zakończeniu działania organizacja będąca beneficjentem musi zachować program uczenia się i wykaz uczestników (w tym osób towarzyszących) jako dowód ukończenia działania.