Program Horyzonty – tutoring jako metoda wsparcia w rozwoju

mojestypendium.pl 6 miesięcy temu

W edukacji ważna jest holistyczna wizja pracy. Jej kluczowym elementem powinien być człowiek – uczeń, czyli osoba kreatywna, gotowa do uczenia się przez całe życie[1]. Temu służy program Horyzonty Edukacyjnej Fundacji im. R. Czerneckiego i Fundacji Rodziny Staraków. Program wspiera młodych uczniów w przejściu przez kolejny etap edukacji szkołę średnią, wspierając finansowo rozwój ich pasji. Pomaga uczniom znaleźć odpowiedzi na pytania: ,,czy dam sobie radę z dala od rodziny?’’ ,,Kim jestem?’’. Nad stypendystami czuwa zespół koordynatorów. Dzięki programowi Horyzonty w trudnych sytuacjach młodzi ludzie nie są sami, uczą się współpracować, wzmacniają poczucie własnej wartości. Program Horyzonty opiera się na metodzie tutoringu. Oznacza to, iż proces rozwoju uczniów jest wspierany przez wyszkoloną w tym zakresie dorosłą osobę. To najmocniejsza strona Programu – zapewnia on młodym bezpieczne warunki do rozwoju osobistego. Pomaga odnaleźć równowagę w świecie z wieloma wyborami.

Rozmowa z uważnym dorosłym ma sens

Tutoring to metoda dydaktyczna wspomagająca młodego człowieka w procesie uczenia się przez wspierającego dorosłego, który nie jest rodzicem. Dzięki tutoringowi młodzi ludzie opracowują ścieżkę dojścia do wyznaczonych celów. Uświadamiają sobie mocne strony dzięki rozmowie z uważnym dorosłym. To ważne, gdyż najczęstszymi przyczynami problemów uczniów i uczennic są niskie poczucie wartości i brak zainteresowania ze strony rodziców lub opiekunów[2]. Budowanie stabilnego poczucia wartości młodego człowieka wspomaga go w procesie uczenia się. Tutoring jest nieoceniony szczególnie dziś, gdy świat zmienia się w szybkim tempie nie do poznania, a edukacja za nim nie nadąża.

Przestrzenią dla tutoringu są różnego rodzaju programy stypendialne, ale też instytucje edukacyjne, w tym szkoły. W klasie można wprowadzić podwójne wychowawstwo, tak by każdy z wychowawców przejął indywidualną opiekę nad 10-15 osobami. To możliwe choćby w publicznej szkole. Tutorzy pracują dzięki temu indywidualnie z uczniami, nie zaniedbując relacji z klasą. Trzeba mierzyć siły na zamiary, więc warto dodać, iż tutoringiem można objąć w danej placówce tylko jeden rocznik. W szkołach podstawowych mogą to być klasy siódme, zaś w ponadpodstawowych drugie.

Zanim młody człowiek wybierze tutora spośród nauczycieli, może wcześniej być pod opieką tzw. mentora młodzieżowego. To świetne wsparcie dla programu tutoringu rozwojowego. Kluczowe jest, by założenia tutoringu/mentoringu opierały się na indywidualnej relacji. To istota programu Horyzonty!

Program Horyzonty – jak wzmacniać młodych?

Podstawą tutoringu jest relacja pomiędzy młodym człowiekiem a tutorem, która powinna mieć charakter procesu. Jego etapy to:

  • poznanie,
  • określenie celu,
  • planowanie,
  • motywowanie,

Opiekun ucznia w tym procesie wręcz współmyśli z młodym człowiekiem. Tutoring jest cenną możliwością wzmocnienia ucznia przez pokazanie mu, iż w czymś jest naprawdę dobry. Sprawia, iż w przestrzeni edukacyjnej pojawiają się wartościowe relacje. Tutoring jest mocą programu Horyzonty. Potwierdzają to słowa Dominiki, jednej ze stypendystek:

Horyzonty przede wszystkim dały mi pewność siebie. Pewność w tym, iż jeżeli coś sobie wymarzę, to mogę to zrobić, ale równocześnie dały mi świadomość, iż niekoniecznie dokonam tego tą drogą, którą sobie wybrałam.

Program stypendialny Horyzonty z tutoringiem daje młodym korzenie i skrzydła! To praca uświadamiająca młodemu człowiekowi, kim jest i dokąd może zmierzać.

Agnieszka Ciesielska

[1] The Global Human Capital Report 2017 za: O. Gorzeńska, E. Radanowicz, Zmiany, innowacje, eksperymenty. W poszukiwaniu inspiracji. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. [dostęp online: https://issuu.com/ore.edu.pl/docs/zmiany_innowacje_eksperymenty_poradnik]

[2] [2] Raport Fundacji Szkoły z Klasą styczeń 2021, https://www.szkolazklasa.org.pl/programy/rozmawiaj-z-klasa/

Idź do oryginalnego materiału