Powiat Szczecinecki uzyskał dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie na projekt pn. „Badam, Analizuję, Oddycham”, który będzie realizowany w ramach Priorytetowego Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej. Program ten będzie miał na celu połączenie nauk przyrodniczych z praktycznym doświadczeniem w analizie i badaniu środowiska naturalnego, wykorzystując nowoczesny sprzęt zakupiony w ramach projektu.
Bezpośrednią grupą docelową są uczniowie czterech placówek edukacyjnych - szkół dla których Powiat Szczecinecki jest organem prowadzącym: Zespół Szkól Nr 2 im. Ks. Warcisława IV w Szczecinku, Zespół Szkół Technicznych w Szczecinka, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Jana Brzechwy w Szczecinku, gdzie funkcjonuje Szkoła Podstawowa nr 8, Szkoła Przysposabiająca do Pracy oraz Oddziały Rewalidacyjno-Wychowawcze oraz Zespół Szkół Nr 7 w Białym Borze.
Tematyka warsztatów
Podczas warsztatów uczniowie będą mieli okazję:
• przeprowadzać eksperymenty z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu;
• analizować zebrane dane oraz formułować wnioski;
• dyskutować na temat wpływu działalności człowieka na środowisko oraz metod jego ochrony.
Warsztaty będą obejmowały szeroki wachlarz tematów, w tym biologię człowieka, gdzie uczniowie będą poznawać budowę i funkcjonowanie ludzkiego organizmu; ekologię, podczas której zajęcia będą dotyczyły wpływu człowieka na środowisko oraz metod ochrony przyrody; a także nauki o Ziemi, w ramach których uczniowie będą badali składniki i jakość wody, powietrza oraz gleby.
Struktura warsztatów i wykorzystany sprzęt
Warsztaty będą przeznaczone dla grupy 10 uczniów i będą trwały 2 godziny lekcyjne. Zrealizowanych zostanie 15 warsztatów, w ramach których uczniowie skorzystają z profesjonalnych narzędzi umożliwiających dokładne badania w różnych dziedzinach nauk przyrodniczych. Dzięki dofinansowaniu z WFOŚiGW projekt „Badam, Analizuję, Oddycham” będzie oferował dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, w tym:
• monitorów interaktywnych – urządzenia do obserwacji i analizy danych;
• aplikacji Corinth – oprogramowanie do symulacji procesów biologicznych;
• modeli anatomicznych – trójwymiarowych modeli służących do nauki anatomii człowieka.
• zestawu do badania jakości wody, powietrza i gleby – Narzędzia do monitorowania stanu środowiska.
• stacja meteorologicznych – urządzeń do pomiaru i prognozowania warunków atmosferycznych.
Cele projektu
Program „Badam, Analizuję, Oddycham” ma na celu:
• zrozumienie układu oddechowego: uczniowie będą poznawali budowę i funkcje układu oddechowego oraz czynniki wpływające na jego efektywność;
• podniesienie świadomości nt. czystości powietrza: uczniowie dowiedzą się, jak jakość powietrza wpływa na zdrowie ludzi i środowisko;
• zrównoważony rozwój: projekt będzie promował zrównoważony rozwój poprzez edukację na temat ochrony środowiska. Cele szczegółowe programu:
• badanie układu oddechowego: uczniowie będą korzystali z aplikacji Corinth, aby zgłębiać temat układu oddechowego, analizować strukturę płuc, oskrzeli, tchawicy i innych narządów zaangażowanych w oddychanie. Dowiedzą się również, jak palenie tytoniu wpływa na zdrowie układu oddechowego;
• monitorowanie jakości powietrza: z pomocą stacji meteorologicznej oraz stacji pomiaru zanieczyszczeń powietrza uczniowie będą zbierali dane o temperaturze, wilgotności i zanieczyszczeniach powietrza, a następnie analizowali wpływ warunków atmosferycznych na jakość powietrza.
• badanie wody, gleby i powietrza: uczniowie będą przeprowadzali badania jakości wody, gleby i powietrza w okolicy szkoły, wykorzystując zestaw do pomiaru pH, zawartości tlenu, azotu, fosforu i innych parametrów. Będą analizowali wyniki i oceniali zagrożenia dla środowiska.
Metody aktywizujące i ewaluacja projektu
Projekt stawia na aktywne metody nauczania. Uczniowie będą pracowali w grupach, przeprowadzali eksperymenty, a następnie prezentowali swoje wyniki w formie plakatów lub prezentacji multimedialnych. Prace te zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły, co da uczniom szansę na podzielenie się swoimi odkryciami z szerszym gronem odbiorców. Pod koniec programu uczniowie będą oceniani pod kątem zrozumienia omawianych tematów, zaangażowania w projekt oraz współpracy w zespole. Ewaluacja pozwoli ocenić skuteczność programu oraz udoskonalić przyszłe edycje warsztatów. Program „Badam, Analizuję, Oddycham” będzie doskonałą okazją, by uczniowie połączyli teorię z praktyką, rozwijając swoje umiejętności w dziedzinach nauk przyrodniczych i ekologii. Dodatkowo projekt będzie promował odpowiedzialność za środowisko oraz zachęcał do dbania o naszą planetę.
Niniejszy materiał powstał w ramach projektu dofinansowanego ze środków NFOŚiGW z Programu Priorytetowego Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej.