Przyciągnij uwagę klienta. Jak łączyć content, SEO i UX w prezentacji produktów na stronie

ewp.pl 2 dni temu

Dlaczego doświadczenie użytkownika powinno być na pierwszym miejscu

Jak często się irytujesz, robiąc zakupy w internecie, bo w opisie brakuje podstawowych informacji albo dopiero w koszyku wyświetla Ci się powiadomienie, iż produkt jest niedostępny? A może w kategorii sof nie było podziału na te rozkładane i nierozkładane? To jest właśnie UX, tyle iż nieprawidłowy, który daje negatywne doświadczenia i zniechęca do ponownych odwiedzin w sklepie.

Zwróć jednak uwagę, iż te trzy przykłady dotyczą różnych obszarów. Jeden jest związany z typowym contentem na stronie, drugi z mechaniką sklepu, a trzeci – z SEO i architekturą informacji. To pokazuje, jak szerokim zagadnieniem jest UX i jak wiele sfer łączy.

Duże firmy e-commerce nie mogą sobie pozwolić na utratę klientów, dlatego kładą ogromny nacisk na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań i spełnianie oczekiwań użytkowników. Ich strony doskonale pokazują, jak różne obszary współpracują ze sobą w harmonii.


Zapamiętaj

Poprawnie wdrożone zasady UX są jak dobra obsługa hotelowa – choćby jej nie zauważasz, chociaż wszędzie jest czysto, śniadanie przygotowane na czas, a osoby pracujące w recepcji znają odpowiedź na prawie każde pytanie.


Gdzie w prezentacji produktów na stronie jest miejsce na SEO

I to jest bardzo dobre pytanie. Na pierwszy rzut oka wszystko, o czym wspomniałam, wydaje się nie mieć wiele wspólnego z pozycjonowaniem. Właśnie, słowo klucz: wydaje się. W rzeczywistości w każdym z tych przypadków podział na kategorie i podkategorie opiera się na analizach SEO, a konkretnie analizach fraz oraz ich sezonowości. To one dają odpowiedź na trzy ważne pytania: czego, kiedy i jak szukają użytkownicy internetu.


Zapamiętaj

SEO stanowi fundament struktury strony, na którym powinny opierać się pozostałe elementy. Podobnie jak ludzki szkielet jest niewidoczny, tak dobrze zaimplementowane SEO w strukturze strony działa dyskretnie i pozostaje niezauważalne dla użytkownika.


Przykład

Prowadzisz sklep z jeansami i chcesz rozpocząć sprzedaż spodni dla kobiet w ciąży. W tym wypadku masz więc dwie nazwy kategorii: „jeansy dla kobiet w ciąży” oraz „jeansy ciążowe”. Z analizy fraz dowiesz się, która jest wyszukiwana częściej. I tak według narzędzia Senuto pierwsza z nich nie została odnaleziona, czyli praktycznie nikt jej nie szuka. Z kolei druga jest wpisywana w wyszukiwarkę średnio 1,3 tys. razy na miesiąc. To jasny sygnał, iż warto wybrać nazwę „jeansy ciążowe” dla tej kategorii.

Taki jest Twój punkt wyjścia do dalszych poszukiwań. Analiza słów kluczowych oraz konkurencji pozwoli Ci odkryć, jak użytkownicy nazywają produkty, oraz podpowie, jakie podkategorie i filtry warto dodać. Dzięki temu zbudujesz solidną podstawę do rozwoju swojego sklepu internetowego.


Masz rozbudowaną strukturę kategorii? Czas przygotować ich odpowiednie opisy, ponieważ ma to znaczenie w pozycjonowaniu.


Wskazówka

W wygenerowaniu ciekawych nagłówków z wybranymi frazami kluczowymi pomogą Ci narzędzia takie jak Contadu czy Surfer SEO. Mają one specjalne moduły do generowania treści. Dobrym wsparciem będzie także ChatGPT. Wystarczy, iż wpiszesz polecenie: „Wygeneruj 10 różnych śródtytułów do opisów kategorii z frazą »jeansy ciążowe«”. Na bazie tych podpowiedzi przygotujesz opis lub zlecisz go do napisania dobremu copywriterowi.


Etap manualnego wpisywania promptów pominiesz, gdy wykorzystasz API ChatGPT. Stwórz w nim prostych asystentów do generowania różnych rodzajów tekstów na bazie podanych fraz. To idealne rozwiązanie do tworzenia propozycji nagłówków, ale również opisów meta (meta title i description) dla podstron kategorii i produktów.


Zapamiętaj

Narzędzia bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji są po to, aby wspierać specjalistów od marketingu. Korzystaj z nich z umiejętnie i z rozwagą, a Twoja praca będzie prostsza i przyjemniejsza.


Przy tworzeniu opisu produktu najważniejsze jest jasne i zwięzłe przedstawienie najważniejszych informacji, takich jak specyfikacja i dostępność, co – jak wspomniano wcześniej – stanowi standard w nowoczesnym e-commerce. Analiza słów kluczowych pozwoli Ci się również dowiedzieć, jakie pytania najczęściej zadają użytkownicy, i odpowiedzieć na nie bezpośrednio w opisie. Dzięki temu zmniejszysz liczbę zapytań kierowanych do działu obsługi klienta, co usprawni proces zakupowy i poprawi doświadczenia nabywców.


Wskazówka

Dobrze przygotowany opis produktu, zwłaszcza tego złożonego, np. laptopa, powinien skupiać się na specyfikacji, zaletach, sposobie użytkowania i konserwacji. Opis to także miejsce, gdzie można pokazać powiązane produkty, aby zachęcić do ich zakupu. W przypadku laptopa mogą to być myszka czy słuchawki bezprzewodowe, a także komputery innej firmy o podobnej specyfikacji.


Warto teraz wrócić do początku, czyli nazwy prezentowanego produktu, która ma bardzo duże znaczenie i musi być zoptymalizowana pod kątem SEO. Odpowiednia nazwa jest ważna, ponieważ to ona wskazuje na cechy charakterystyczne np. butów lub sprzętu elektrycznego. Dodatkowe przymiotniki mówią, czy dane buty są marki Nike czy Reebok, jaki procesor jest w laptopie oraz czy model spodni jest slim, fit lub regular. Tak skonstruowane nazwy pomagają w nawigacji w sklepie oraz w trakcie wyszukiwania w wyszukiwarce. Użytkownicy już tam wpisują konkretne zapytania (frazy z długiego ogona), np. „jeansy ciążowe z przetarciami”, „buty do biegania damskie Adidas” czy „mysz bezprzewodowa Genesis”.


Zapamiętaj

Jeżeli odpowiednio nazwiesz produkty, ułatwisz użytkownikowi przeglądanie oferty, jak również zadbasz o pozycjonowanie strony.


Każdy e-commerce przyjmuje nieco inny schemat nazywania towarów, choćby o ile wszystkie sprzedają te same przedmioty. Wynika to z tego, iż firmy decydują się czasem położyć większy nacisk na inne cechy niż konkurencja, zwłaszcza gdy produkt ma długą listę wyróżników.

Czym charakteryzuje się nowoczesny content

Nowoczesne podejście wielkich e-sklepów charakteryzuje się większym nakierowaniem na doświadczenia potencjalnego klienta oraz wykorzystywaniem coraz to bardziej złożonego oprogramowania. SEO wraz z analizą słów kluczowych jest punktem wyjścia i stanowi podstawę działań marketingowych w obrębie strony internetowej. Narzędzia do automatyzacji procesów, analizy czy tworzenia treści ułatwiają i przyśpieszają pracę specjalistów od marketingu.


Zapamiętaj

Nowoczesny sklep internetowy stanowi połączenie elementów z różnych obszarów marketingu z tym, co jest poza nim. Świetne SEO, profesjonalna obsługa klienta czy idealne opisy na stronie muszą byż ze sobą powiązane. Wzoruj się na największych e-sklepach i patrz na nie jak na całość. Wtedy osiągniesz najlepsze wyniki.


W ramce 2 znajdziesz najważniejsze cechy nowoczesnego copywritingu e-commerce, które znacząco poprawiają doświadczenia użytkownika na stronie.

Podsumowanie

Prezentacja produktów na stronie to klucz do sukcesu każdego e-commerce. Przywołane sklepy ebuwie.pl i x-kom.pl mają silne fundamenty w postaci SEO i stale wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów. Stanowią doskonałe przykłady holistycznego podejścia do sprzedaży w internecie, bo efektywnie integrują wszystkie obszary marketingu, co przyczynia się do ich sukcesu.

Idź do oryginalnego materiału