Rekordowa dotacja dla UO. Uczelnia inwestuje w kierunki medyczne

doxa.fm 1 miesiąc temu
Fot. Radio Doxa

Ponad 50 milionów złotych dotacji otrzymał Uniwersytet Opolski na modernizację i wyposażenie obiektów dydaktycznych. Wsparciem objęte zostaną trzy wydziały UO kształcące studentów na kierunkach medycznych (Wydział Lekarski, Wydział Nauk o Zdrowiu, Wydział Chemii i Farmacji) oraz Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Opolu.

To najwyższa dotacja na cele inwestycyjne pozyskana dotychczas przez Uniwersytet Opolski. Dla porównania koszt inwestycji związanej z uruchomieniem w 2017 roku kierunku lekarskiego wyniósł ok. 34 mln zł. Tym razem dotacja przeznaczona będzie na modernizację i wyposażenie obiektów dydaktycznych. Chodzi o unowocześnienie bazy i dostosowanie kształcenia do wymagań nowych technologii.

– Dofinansowanie, który pozyskaliśmy to ważne wsparcie działania Uniwersytetu Opolskiego. projekt obejmie inwestycje służące podniesieniu jakości kształcenia w naszej uczelni. Pozwoli nam na sprostanie najwyższym wymaganiom i wszelkiego rodzaju standardom. To dowód na to, iż uczelnia rozwija się – podkreśla prof. dr hab. Jacek Lipok, rektor UO.

– Realizacja tego przedsięwzięcia to ogromna szansa inwestycyjna Uniwersytetu Opolskiego. To jest również duże wyzwanie operacyjne i organizacyjne. Jednoczesna praca przy zamówieniach publicznych, przy dostawach sprzętu, przy robotach budowlanych, przy modernizacji, przy zapewnianiu wyposażenia. To wszystko dzieje się w jednym czasie w różnych lokalizacjach. Zakres tego przedsięwzięcia to sześć niezależnych projektów. Pierwszy z nich dotyczy modernizacji doposażenia Collegium Medicum, Collegium Biotechnologicum, na co przeznaczymy prawie 9,5 miliona złotych. Kolejny obejmuje doposażenie i modernizację Collegium Anatomicum na ponad milion złotych. Następne zadanie na kwotę niemal 9 milionów złotych to modernizacja i wyposażenie na naprawdę najwyższym poziomie technologicznym auli przypisanych do Wydziału nauk o zdrowiu na wydziale lekarskim. 5,5 miliona złotych przeznaczymy na modernizację doposażenia pomieszczeń na potrzeby Wydziału Nauk o Zdrowiu, a prawie 11 milionów na doposażenie Wydziału Chemii i Farmacji w sprzęt do nauczania na kierunku farmacja. Największy kawałek tego tortu, czyli ponad 22 miliony złotych przeznaczone będzie na inwestycje przy Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Opolu – modernizację szatni i umywalni dla studentów, zabezpieczenie pomieszczeń dydaktycznych, dużej sali wykładowej, utworzenie centrum e-kształcenia i e-zdrowia i oraz montaż windy – wymienia Joanna Kostuś, Kanclerz Uniwersytetu Opolskiego.

– To jest tak naprawdę domknięcie pewnego etapu inwestycyjnego, związanego z tworzeniem kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Opolskim i przekształcaniem szpitala w szpital kliniczny. Powstaną salę dla studentów przystosowane w taki sposób, jak powinny być zrobione. Zyskamy centrum seminaryjno-dydaktyczne, w którym studenci będą się kształcić i będą bliżej pacjenta, i kadry naszego szpitala, a kadra będzie miała bardzo blisko do studentów. Będą mogli dyskutować wszystkie przypadki na miejscu, wykorzystując nowoczesne technologie. To wszystko pozwoli na poprawę komfortu pobytu studentów w naszym szpitalu i jakości kształcenia, a to wpłynie na zwiększenie liczby studentów w naszym województwie – mówi Dariusz Madera, Dyrektor USK w Opolu

– Te nowe przestrzenie i technologie, które wkraczają na Uniwersytet Opolski mają niesamowity potencjał, także do zmiany sposobu prowadzenia zajęć. Nauczanie staje się bardziej realne, efektywne, dostosowane do bardzo gwałtownie zmieniających się procesów, jakie mają miejsce w służbie zdrowia. Studenci mogą w warunkach bardzo komfortowych, bez stresu odbywać zajęcia praktyczne. Analizują i ćwiczą pewne rzeczy. Bardzo dużo scenariuszy jest zrealizowanych. Nie tylko scenariuszy prostych, które pozwalają ćwiczyć pewne standardowe procedury, ale również takich scenariuszy, które w rzeczywistym odwzorowaniu nie miałyby możliwości powtórzenia, a dzięki zastosowaniu centrum symulacji jesteśmy w stanie je odtworzyć. Na tym właśnie studenci najbardziej zyskują. Ten proces nauczania staje się bardzo zindywidualizowany. Oznacza to, iż student ma możliwość na miejscu ponownego przećwiczenia i zredukowania do minimum błędów, które mogłyby się zdarzyć w szpitalu – dodaje Joanna Piasecka, dyrektor biura Wydziału Nauk o Zdrowiu UO.

– Zakres prac inwestycyjnych obejmuje m.in. adaptację i modernizację pracowni dydaktycznych, zakup nowoczesnej aparatury medycznej, rozbudowę sal symulacyjnych oraz utworzenie specjalistycznych przestrzeni do nauczania zdalnego, e-dokumentacji medycznej i telemedycyny. Zmiany te obejmują także dostosowanie pomieszczeń do organizacji egzaminu OSCE – standaryzowanego egzaminu klinicznego, który staje się europejskim standardem weryfikacji kompetencji praktycznych przyszłych lekarzy. Tworzymy tym samym nieco wizjonerską, nieco bardziej przyszłościową, bardzo ambitną przestrzeń do kształcenia studentów w obszarze medycyny cyfrowej. To bardzo innowacyjny projekt, chyba do tej pory nie zrealizowany w przestrzeni kształcenia na kierunku lekarskim – podsumowuje dr hab.n.med. Jacek Jóźwiak, prof. UO, dziekan Wydziału Lekarskiego UO.

Pieniądze pochodzą z Krajowego Programu Odbudowy. Realizacja inwestycji ma zakończyć się w marcu przyszłego roku.

Jacek Lipok, Jacek Jóźwiak, Dariusz Madera:

Dłuższa relacja:

Jacek Lipok, Joanna Kostuś, Dariusz Madera, Joanna Piasecka, Jacek Jóźwiak:

autor: Anna Kurc

Idź do oryginalnego materiału