Rola przywództwa w edukacji włączającej

ore.edu.pl 5 dni temu

Przywództwo na rzecz edukacji włączającej to temat dyskusji fokusowej, która odbyła się w dniu 26 września 2024 r. Wydarzenie było zorganizowane przez Uniwersytet w Leeds na zlecenie UNESCO. Jego celem było przyjęcie rozwiązań służących monitorowaniu edukacji włączającej.

W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele środowisk akademickich, samorządu, organizacji pozarządowych. Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowała Agnieszka Pietryka – kierowniczka Projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW”.

Wśród panelistów znaleźli się eksperci Wydziału Centrum Koordynujące SCWEW – prof. dr hab. Zenon Gajdzica, reprezentujący Uniwersytet Śląski i pełniący w CK funkcję eksperta ds. badań naukowych i współpracy ze środowiskiem akademickim, oraz dr hab. Beata Jachimczak, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza, ekspertka CK ds. jakości specjalistycznego wsparcia przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, w tym SCWEW.

Uczestnicy dyskusji mieli możliwość przedstawienia swojej wizji przywództwa, odnosząc się do wieloletnich doświadczeń i obserwacji wynikających z pracy akademickiej i realizacji szeregu inicjatyw społecznych i projektowych, w tym realizacji projektów służących wypracowaniu modelowych rozwiązań w obszarze edukacji włączającej.

Przywództwo edukacyjne z perspektywy działań podejmowanych przez SCWEW jest ważnym zagadnieniem. Dużą rolę w realizacji tego zadania odgrywa kooperacja z ekspertami CK, dzielenie się doświadczeniem i wypracowywanie rozwiązań służących wzmacnianiu roli Lidera specjalistycznego centrum, który kreuje współpracę i nadaje kierunek działaniom w obszarze społecznej inkluzji. Lider SCWEW jest także inicjatorem zmian w placówce specjalnej, w której funkcjonuje specjalistyczne centrum.

Z tej perspektywy niezwykle istotna i wiodąca jest rola funkcjonującego w ORE CK. Centrum Koordynujące skupia gremium przedstawicieli środowisk naukowych oraz instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Łączą oni wiedzę teoretyczną z praktyką pedagogiczną.

W swojej praktyce zawodowej podejmują inicjatywy o charakterze międzysektorowym. Centrum Koordynujące może pełnić rolę lidera, który inspiruje i wspiera zmiany w obrębie systemu edukacji, koncentrując się na specjalistycznych centrach, ale widząc też szerszy kontekst społeczny inkluzji, która aby była możliwa, wymaga zaangażowania i współpracy wszystkich środowisk.

W wypowiedziach dyskutantów wybrzmiało, iż nowoczesne przywództwo to kooperacja i odpowiedzialność, a także świadomość potrzeb różnorodnych grup. Taki wymiar liderstwa chcemy budować w SCWEW. Cieszy nas ta wspólnota myśli różnych środowisk. Jest to jeden z argumentów, potwierdzających słuszność obranej przez nas drogi, której zapis można znaleźć w „Modelu SCWEW”. jeżeli chcemy świadomie kształtować przyszłość edukacji, to niezbędne jest zaangażowanie wszystkich grup interesariuszy. Ich wiedza i potencjał powinny służyć budowaniu wysokiej jakości edukacji, w której odpowiedzialne przywództwo odgrywa kluczową rolę.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału