Coraz częstsze przypadki przemocy i niewłaściwego zachowania w szkołach budzą obawy w szkołach podstawowych
Według szefowej Cypryjskiej Organizacji Nauczycieli Edukacji Podstawowej (POED), Myrii Vasiliou, doniesienia o przemocy w szkołach i niewłaściwym zachowaniu uczniów są coraz częstsze, a sposoby radzenia sobie z takimi incydentami stają się coraz trudniejsze.
W oświadczeniu dla lokalnych mediów Vasiliou zwróciła uwagę na alarmujący wzrost zachowań destrukcyjnych wśród uczniów szkół podstawowych, w tym agresji werbalnej i fizycznej skierowanej przeciwko rówieśnikom i nauczycielom.
Są przypadki, w których dzieci mają trudności z opanowaniem gniewu lub przestrzeganiem zasad, co prowadzi do wybuchów przemocy – powiedziała.
Podczas gdy podejmowane są wysiłki w celu zapobiegania takim zachowaniom i radzenia sobie z nimi poprzez ramy regulacyjne dotyczące szkół podstawowych, Vasiliou podkreśliła, iż sam system edukacji nie rozwiąże problemu.
Vasiliou podkreśliła złożoność tych incydentów, wzywając do zaangażowania psychologów, służb socjalnych, a choćby organów ścigania. Jednak opóźnienia w odpowiedziach odpowiednich agencji często utrudniają terminową interwencję.
Potrzebujemy odpowiednio obsadzonych i dobrze skoordynowanych usług działających na rzecz dziecka.
Opowiada się również za unowocześnieniem przepisów, aby umożliwić szybszą interwencję specjalistów, a także za dalszą aktualizacją przepisów szkolnych, które niedawno rozszerzono o dodatkowe środki dyscyplinarne.
Vasiliou skrytykowała to, co opisała jako „paradoksalny” społeczny trend zwiększania wymagań wobec nauczycieli przy jednoczesnym podważaniu ich roli.
Nauczyciele są stale poddawani kontroli i niesprawiedliwym oskarżeniom, które podważają ich godność i autorytet
Wezwała do wprowadzenia protokołów dotyczących rozpatrywania skarg na nauczycieli, zauważając, iż bezpodstawne oskarżenia pochłaniają cenny czas i zasoby, odwracając uwagę od poprawy jakości szkół.
Przemoc w szkole i niewłaściwe zachowanie młodzieży stały się palącymi problemami dla edukatorów, decydentów i Ministerstwa Edukacji.