W związku z ekranizacją powieści „Lalka” Bolesława Prusa Warszawa na moment zamieniła się w scenerię rodem z XIX wieku. To doskonała okazja, aby przypomnieć, iż w zasobach Zestawów Narzędzi Edukacyjnych znajduje się niezwykle interesujący scenariusz interdyscyplinarnego projektu edukacyjnego dla szkół ponadpodstawowych pt. „Hiperodkrycia na spacerach z panem Wokulskim po Warszawie”.
Scenariusz prowadzi uczniów od analizy źródeł, przez refleksję nad kontekstem historycznym, aż po współczesne interpretacje i działania twórcze wymagające krytycznego myślenia. Buduje środowisko pracy, w którym pierwszeństwo ma dialog. Dzięki zajęciom z wykorzystaniem materiałów zróżnicowanych tematycznie – od historii przez język polski po edukację medialną – uczniowie odkrywają, że:
- wiedza nie istnieje w oderwaniu od innych obszarów;
- każde zagadnienie można przeanalizować wieloaspektowo;
- najcenniejsze odpowiedzi rodzą się z konfrontacji różnych perspektyw i wspólnego poszukiwania sensów.
Scenariusz podkreśla także wartość pracy projektowej. To właśnie ona pozwala uczniom wcielać się w role badaczy, twórców i interpretatorów rzeczywistości. Taki model nauczania rozwija kompetencje kluczowe: współpracę, komunikację, odpowiedzialność i świadome korzystanie z informacji.
Choć XIX-wieczna stylistyka Warszawy rozbudza wyobraźnię i stanowi atrakcyjne tło dla wielu realizacji, scenariusz oparty na zasobach Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej przypomina, iż nie efekty wizualne, ale jakość narzędzi i umiejętność ich wykorzystania decydują o wartości edukacyjnej projektu.
Zachęcamy do lektury.















