Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy Nauczycielki i Nauczycieli ze szkół podstawowych do udziału w pilotażowym programie edukacji klimatyczno-środowiskowej realizowanym przez Śląskie Kuratorium Oświaty, który celem jest kompleksowe wdrożenie nowego modelu nauczania w szkołach podstawowych należących do województwa śląskiego.
O programie
Pilotaż programu rozpocznie się w styczniu 2025 roku i potrwa do czerwca 2025 roku. Jego efekty będą stanowić bazę wiedzy i inspirację dla innych szkól z całego województwa do dalszych działań edukacyjnych.
Struktura i zamysł programu wynikają z koncepcji czterech żywiołów (woda, ogień, ziemia, powietrze), które będą stanowić podstawę do omawiania kluczowych problemów klimatycznych i środowiskowych. Pomysł oparcia programu na nowym „języku żywiołów” wynika z przekonania, iż w obliczu kryzysu klimatycznego to właśnie żywioły domagają się alternatywnych interpretacji wobec ich tradycyjnych odczytań, nowych opowieści oraz uważnego spojrzenia. Żywioły traktujemy więc jako słowa klucze, wpisując w ich szeroki zakres rozmaite zjawiska, np. o wodzie możemy mówić w kontekście suszy, deszczy nawalnych, topnienia lodowców, podwyższania poziomu mórz i oceanów, zalewania terenów przybrzeżnych, a także uchodźstwa klimatycznego. Tym samym każdy z żywiołów otwiera nowe obszary rozmowy o problemach środowiskowych.
Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu program będzie obejmował różne aspekty ekologiczne w skali globalnej i lokalnej, wzbogacając treścią wszystkie przedmioty szkolne i umożliwiając tym samym szerokie zastosowanie tematów klimatycznych w różnorodnych przestrzeniach nauczania na poziomie podstawowym. Założenia program obejmują również rozwój empatii, aktywnej nadziei i realizację nowej definicji dobrego życia, z uwzględnieniem krytycznego myślenia, perspektywy międzypokoleniowej oraz wyzwań związanych z granicami planetarnymi.
W ramach pilotażu programu będą Państwo mieli okazję uczestniczyć w przygotowanych specjalnie dla Nauczycieli szkoleniach i warsztatach, które umożliwią zdobycie kompetencji klimatyczno-środowiskowych. Na część teoretyczną będą składać się wykłady i konwersatoria, natomiast część praktyczna obejmie między innymi terenowe zajęcia edukacyjne takie jak „kąpiele leśne”, warsztaty z cyklu „Mozaika klimatyczna” oraz seanse filmowe z dyskusjami w ramach „Kina z Klimatem”.
Będą Państwo również mieli możliwość samodzielnego stworzenia innowacyjnych materiałów edukacyjnych z zakresu edukacji środowiskowej. Proces ten będzie wspierany przez specjalistów-tutorów, którzy pomogą w dostosowaniu treści do podstaw programowych każdego przedmiotu.
Wszystkie zajęcia w ramach programu będą prowadzone przez naukowców i specjalistów reprezentujących instytucje zajmujące się zmianą klimatyczną i edukacją klimatyczno-środowiskową.
W ramach pilotażu przewidujemy trzy etapy działań: szkolenia wprowadzające (1 konferencja całodniowa, mozaika klimatyczna (3 h po godz. 15:00), „kąpiel leśna” i edukacja outdorowa (1 spotkanie w terenie od godziny 12:00 – 14:00) (styczeń – marzec 2025), opracowanie materiałów edukacyjnych – 2 spotkanie online, godziny popołudniowe (kwiecień 2025) oraz ich wdrożenie do zajęć szkolnych (maj ˗ czerwiec 2025). W czerwcu planujemy ewaluację (spotkanie podsumowujące).
Po zakończeniu pilotażu otrzymają Państwo certyfikaty edukatora klimatycznego oraz certyfikat potwierdzający ukończenie mozaiki klimatycznej.
Zasady rekrutacji
W wyniku rekrutacji, która potrwa od listopada do grudnia 2024 roku, wyłonimy około 16 szkół podstawowych z Regionu, z których każda zgłosi Zespół Nauczycielek/Nauczycieli składający się z czterech osób. Liczymy, iż Zespół reprezentujący szkołę będzie miał następującą strukturę: 2 osoby (uczące w klasach 1-3) + 2 osoby (uczące w klasach 5-7). Najlepiej byłoby, aby osoby uczące w klasach 5-7 tworzyły interdyscyplinarne tandemy, np. humanista + przyrodoznawca.
Z programu wyłączone zostają klasy: 4 i 8.
Uczestnictwo w projekcie umożliwi Państwu współtworzenie pionierskiej bazy materiałów edukacyjnych i dydaktycznych, dostosowanych do potrzeb lokalnych szkół oraz ich uczniów. Wierzymy, iż Państwa zaangażowanie pozwoli na rozwinięcie edukacji klimatyczno-środowiskowej, wpływając na świadomość i postawy uczniów wobec wyzwań współczesnego świata.
Liczymy na Państwa cenny zaangażowanie!
Z poważaniem,
Śląska Kurator Oświaty
Aleksandra Dyla oraz Rada ds. Wdrożenia Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej przy Śląskim Kuratorze Oświaty
Gotowi na nową przygodę?
#kuratoriumoswiatywkatowicach #radaklimatyczna