Strona internetowa NGO powinna służyć do zbierania pieniędzy. Jak stworzyć atrakcyjną i skuteczną donate page?

sektor3-0.pl 7 miesięcy temu

Strona internetowa ma ogromne znaczenie dla efektywności działania organizacji społecznych. To najważniejsze miejsce w sieci, w którym stowarzyszenia i fundacje mogą opowiadać o swojej misji i angażować ludzi. Szczególną rolę na stronie www pełni tzw. donate page, czyli specjalna podstrona, na której można przekazać darowiznę finansową. Donate page to po prostu Twoja fundraisingowa wizytówka. Pierwsze wrażenie, zaangażowanie, przejrzystość i łatwość przekazania darowizny mają ogromny wpływ na to, czy i w jakiej wysokości Twoja organizacja otrzyma wsparcie, a także na to, czy darczyńca zostanie z nią na dłużej.

Co powinna zawierać strona internetowa fundacji i stowarzyszenia?

Strona internetowa NGO to kwatera główna organizacji w sieci https://elearning.sektor3-0.pl/obszary/strony-www/. Dla wielu osób, które nie znają jeszcze Twojej fundacji lub stowarzyszenia, może stanowić pierwsze źródło informacji, z którego dowiedzą się o misji i celach organizacji. Tu poznają także bieżącą działalność organizacji. W wielu przypadkaach to również pierwsza okazja, aby zaangażować ludzi w Wasze działania. Strona internetowa powinna więc być dla nich interaktywnym narzędziem, umożliwiającym łatwe znalezienie sposobów na włączenie się w realizację misji organizacji. Bezpieczny i przejrzysty mechanizm przekazywania wsparcia finansowego to w tym kontekście niesamowicie najważniejszy element. Konto fundacji w stopce nie wystarczy. Przyda się specjalna podstrona z formularzem do wpłat – donate page. Od czego zacząć jej tworzenie? Już wyjaśniamy!

Donate page, czyli podstrona do przekazywania darowizn organizacji

Donation page jest podstawowym elementem fundraisingu online, czyli stroną, a w matketinogwym żarognie landing page’m, do którego kierujesz darczyńcę po poproszeniu go o wpłatę. jeżeli ta strona internetowa jest nieestetyczna lub nieintuicyjna, może zniechęcać potencjalnych darczyńców do przekazywania wpłat na Twoją organziację. Według raportu M+R Benchmarks 2023, średni współczynnik konwersji strony darowizny dla organizacji non-profit w Stanach Zjednoczonych wynosi zaledwie 19%. Zaprojektowanie naprawdę dobrej donation page nie jest więc łatwym zadaniem. Aby wesprzeć Cię w tym procesie, przygotowałam kilka porad, które możesz wykorzystać podczas tworzenia nowej strony inetnetowej do zbierania darowizn, albo potraktować jako check listę do oceny aktualnej strony swojej organizacji non-profit.

Zacznij od podstaw – strona www na telefonie

A podstawy są moim zdaniem dwie. Smartphony stają się powoli naszym głównym narzędziem do poruszania się po Internecie. Według wspomnianego powyżej badania M+R Benchmarks 2023 większość ruchu na stronach internetowych amerykańskich organizacji non-profit pochodziła od użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych – 57%, przy 43% ruchu od użytkowników korzystających z urządzeń stacjonarnych. I chociaż wciąż 75% przychodów pochodziło od użytkowników korzystających z urządzeń stacjonarnych (być może dlatego, iż większe darowizny przekazujemy w skupieniu, korzystając z komputera), to donation page musi być w pełni responsywna i przyjazna dla urządzeń mobilnych. Oznacza to między innymi, iż strona powinna się gwałtownie ładować, obrazy powinny dostosowywać się do rozdzielczości urządzenia, a formularz wpłaty powinien dać się łatwo uzupełnić przy użyciu telefonu.

Żródło: www.sas.org.uk i www.wwf.pl

A druga podstawa efektywnej podstrony do przekazywania darowizny? Do elementów, o które należy zadbać w pierwszej kolejności, należą również wyraźne przyciski służące przekazaniu darowizny. Po pierwsze mam na myśli przycisk CTA (call to action) umieszczony na Twojej witrynie i kierujący do donation page. Przycisk ten powinien się wyróżniać, być widoczny z każdej podstrony oraz podczas przewijania, a także zachęcać wprost do wsparcia finansowego („Wpłać”, „Przekaż darowiznę”). Dobrą praktyką jest umieszczenie w górnym menu (w prawym górnym rogu) i wzmacniania zauważalności np. kolorem czerwonym. Drugi istotny przycisk to ten znajdujący się w formularzu darowizny online. On także powinien wyróżniać się na stronie i jasno dawać do zrozumienia, iż po jego kliknięciu darczyńcy prześlą swoje środki Twojej organizacji.

Źródło: www.jim.org

Zadbaj o estetykę – strony internetowe powinny być atrakcyjne

Wygląd Twojej donation page ma ogromne znaczenie. Atrakcyjność wizualna przyciąga uwagę, budzi emocje, angażuje, wskazuje na profesjonalizm. Ponadto odpowiednia estetyka pozwala podkreślić charakter organizacji. Mogą temu posłużyć autentyczne zdjęcia albo grafika przypominająca odręcznie rysunki – wszystko zależy od specyfiki Twojej organizacji, obszaru, w jakim działacie i sposobu, w jaki się komunikujecie.

Spójny branding wzmacnia rozpoznawalność marki oraz utrwala wizerunek organizacji w świadomości osób odwiedzających stronę. Pomaga on także budować zaufanie potencjalnych darczyńców. Widząc te same kolory, fonty czy logotyp, nie mają wątpliwości, iż są na podstronie Twojej organizacji i korzystają z jej formularza płatności, dzięki czemu mają poczucie komfortu i bezpieczeństwa.

Źródło: www.otwarteklatki.pl/dzialaj/przekaz-darowizne

Pamiętaj, iż ważnym czynnikiem sukcesu donation page jest przejrzystość wizualna, która ułatwia potencjalnym darczyńcom zrozumienie przekazu i nawigację na stronie, a w konsekwencji przekazanie darowizny.

Zbuduj inspirujący przekaz i przekonaj do przekazania wsparcia

Darczyńcy wspierają konkretną organizację pozarządową, ponieważ zależy im na sprawach, którymi się zajmuje, cenią jej misję i chcą być jej częścią. Opowiedz im o Waszych działaniach w przekonujący sposób, zaangażuj ich w Waszą historię, w historie Waszych beneficjentów. Niech te historie będą obrazowe, namacalne, dające do myślenia. Nic nie szkodzi, iż mogą je przeczytać na stronie głównej czy w zakładce „O nas”.

Przypomnij im Waszą misję oraz powtórz, dlaczego sprawa, którą się zajmujecie jest ważna. Pokaż jak wsparcie finansowe przekłada się na realną zmianę. Wesprzyj to wszytko zwięzłym i konkretnym hasłem, które przekona ich do wpłaty, czyli Call to action (CTA). Użyj czasowników, które inspirują i motywują do działania: „wpłać”, „zmień”, „walcz” oraz podkreśl, iż potrzeba jest paląca.

Źródło: www.charitywater.org/donate

Pokaż, iż można Wam zaufać

Reputacja i wiarygodność organizacji należą do kluczowych czynników decyzyjnych dla darczyńców. Wraz z profesjonalizacją sektora non-profit i fundraisingu w Polsce, a także rozwojem odpowiedzialnych postaw społecznych i filantropii, wzrasta świadomość potencjalnych darczyńców. Warto więc umieścić na stronie do przekazywania darowizn treści, które wzmacniają legitymizację działań organizacji. Należą do nich między innymi informacje o doświadczeniu, które posiada fundacja czy stowarzyszenie, dotychczasowych osiągnieciach, ale także otrzymanych nagrodach i wyróżnieniach. Szczególnie ważne w tym kontekście jest też wyraźne zakomunikowanie potencjalnym darczyńcom, na co Twoja organizacja przeznacza zebrane środki finansowe.

Ponadto, wiarygodność wspierają rekomendacje innych osób. Oczywiście ogromne znaczenie mają polecenia rodziny czy przyjaciół, ale podobną rolę spełniają także krótkie imienne świadectwa i referencje umieszczone na stronie. Mogą to być rekomendacje osób rozpoznawalnych, czasami jednak bardziej przekonujący i autentyczny okazuje się cytat od osoby podobnej do mnie, któremu towarzyszy zdjęcie, imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania czy pracy darczyńcy.

Żródło: wspieram.mnw.org.pl

Źródło: fdds.pl/wplac

Żródło: www.otwarteklatki.pl/dzialaj/przekaz-darowizne

Uczyń proces przekazywania darowizny łatwym

Intuicyjność

Pamiętaj, iż celem strony do przekazywania darowizn jest ostateczne przekonanie darczyńcy do wsparcia i sprawne poprowadzenie go w tym procesie. Nie rób więc niczego, co mogłoby to utrudniać! Nie rozpraszaj uwagi odbiorcy zbędnymi treściami, linkami czy nawigacją. Postaw na prostotę. Przed zaprojektowaniem strony i samego formularza płatności zmapuj działanie potencjalnego darczyńcy i uczyń Twoją stronę jak najbardziej intuicyjną. Uporządkuj treści oraz pytania i pola do wypełnienia w logiczny i spójny sposób.

Żródło: www.wioskisos.org/pomoz

Poproś tylko o te informacje, które są Ci naprawdę potrzebne, a pola opcjonalne do wypełnienia umieść na końcu formularza. Staraj się nie powtarzać informacji oraz nie zmuszać darczyńcy do tego, żeby kilkukrotnie przepisywał te same informacje (np. dodaj możliwość odznaczenia, iż adres korespondencyjny jest taki sam jak rozliczeniowy). Ogranicz liczbę kroków, które darczyńca musi wykonać, aby dotrzeć do punktu końcowego, czyli przekazania darowizny.

Możliwość wyboru sposobu przekazania darowizny

Zapewnienie możliwości wyboru metody dokonania płatności ma najważniejsze znaczenie dla skuteczności donation page Twojej organizacji i pozytywnego doświadczenia darczyńcy. Dzięki uwzględnieniu różnych opcji płatności umożliwisz darczyńcy skorzystanie z tej, która jest dla niego najwygodniejsza i najbardziej opłacalna. Im więcej opcji zapewnisz, tym więcej preferencji darczyńców zostanie zaspokojonych. Wśród polskich klientów i klientek króluje BLIK. To ważna podpowiedź również dla organizacji społecznych.

Pamiętaj także, aby o możliwych sposobach dokonywania płatności komunikować w przejrzysty i klarowny sposób. Zaoferuj i zachęć darczyńców do przekazywania darowizn cyklicznych, dzięki czemu będą mogli w łatwy sposób wspierać Twoją organizację konsekwentnie i długofalowo.

Źródło: Fundacja Ocalenie

Źródło: protect.worldwildlife.org/page/52717/donate/

Sugerowane poziomy wsparcia

Poziomy wsparcia nie tylko upraszczają proces decyzyjny darczyńcy, ale są też skutecznym narzędziem zwiększania wysokości darowizn. Dzieję się tak ze względu na łatwość procesu, siłę sugestii i czynnik społeczny (darczyńca może poczuć się lepiej ze świadomością, iż należy do „hojniejszych”).

Ustalając sugerowane poziomy wsparcia, weź pod uwagę cele kampanii, średnią wielkość darowizn darczyńców organizacji oraz poziomy wsparcia proponowane przez organizacje pozarządowe, które są do Was podobne. To bardzo istotny element donation page, dlatego warto dobrze się nad nim zastanowić. Pamiętaj jednak o pozostawieniu darczyńcy możliwości wskazania dowolnej kwoty darowizny.

Zadbaj o bezpieczeństwo

Zapewnienie, aby darczyńca czuł się bezpieczny w całym procesie przekazywania darowizny powinno być jednym z Twoich głównych celów. Bezpieczeństwo zwiększa zaufanie darczyńcy do Twojej organizacji. Zadbaj więc o niezbędne certyfikaty bezpieczeństwa najwyższe standardy przetwarzania danych osobowych. Pamiętaj, iż wybór operatora płatności także ma znaczenie. Według badania „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 r.”. 78 proc. kupujących online przyznaje, iż robiąc zakupy czuje się bezpieczniej, gdy rozpoznaje podmiot, który przetwarza płatności w sklepie internetowym. Możemy zakładać, iż dotyczy to również przekazywania darowizn online – rozpoznawalny operator płatności wzbudza większe zaufanie.

Chcesz nauczyć się, jak zaprojektować i stworzyć stronę www? Weź udział w bezpłatnym kursie e-learningowym pt. Strona www – internetowa kwatera główna organizacji społecznej przygotowanym przez Sektor 3.0.

Donate page – obowiązkowy element stron www organizacji pozarządowych

Donate page jest często pierwszym kontaktem potencjalnego darczyńcy ze stroną internetową organizacji pozarządowej, co czyni ją niezwykle ważnym narzędziem przedstawienia organizacji, zaangażowania odbiorcy oraz pozyskania i zatrzymania darczyńcy. Sposób jej zaprojektowania ma więc duży wpływ na powodzenie fundraisingu online. Atrakcyjna i przyjazna w obsłudze stona do zbierania darowizn oraz intuicyjny proces przekazywania pieniędzy mogą zwiększyć liczbę wpłat na rzecz Twojej organizacji społecznej, a także przygotować grunt pod większe zaangażowanie darczyńców.

Zobacz także:

  • Warsztat fundraisera, czyli gdzie uczyć się fundraisingu?
  • Donor journey – jak sprawić, aby darczyńca został z Twoją organizacją na dłużej?
  • Partnerzy biznesowi dla NGO – jak ich szukać, żeby nie błądzić?
Idź do oryginalnego materiału