Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Zespół studentów z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zaprezentował w piątek stworzoną przez siebie rakietę z napędem na paliwo ciekłe. Według konstruktorów jest to pierwsza w Polsce studencka rakieta tego typu. Swój pierwszy lot odbędzie w połowie lipca na poligonie w Toruniu.
Rakietę o nazwie Turbulencja opracował zespół AGH Space Systems. Jak wyjaśnił Mikołaj Ostrowski, lider sekcji rakiet w tym zespole, zaprezentowana konstrukcja to najnowsza wersja projektu Turbulencja, którego początki sięgają roku 2017.
Finalna rakieta – wskazali konstruktorzy – jest efektem wieloletnich prac, licznych udoskonaleń konstrukcyjnych oraz testów technologicznych, prowadzonych przez kolejne pokolenia członków studenckiego zespołu AGH. Według nich obecna wersja jest najbardziej zaawansowaną technicznie konstrukcją w historii zespołu i stanowi istotny krok w kierunku upowszechnienia technologii z napędem na ciekłe paliwo LRE (Liquid Rocket Engine) w polskich projektach studenckich.
Według konstruktorów rakieta z AGH wyróżnia się przede wszystkim zastosowaniem ciekłego paliwa – etanolu oraz podtlenku azotu – magazynowanych w jednym zbiorniku, przedzielonym ruchomym, szczelnym tłokiem. Rakieta zasilana jest silnikiem Zawisza4000.
Konstrukcja, długa na 4,5 metra i szeroka na 20 cm, waży przed zatankowaniem 60 kg, a wraz z paliwem – 80 kg. Może przenosić do 4 kg ładunku. Bezpieczny powrót na Ziemię zapewnia jej dwustopniowy system odzysku składający się dwóch spadochronów.
Jak zapowiedzieli przedstawiciele zespołu, pierwszy lot Turbulencji odbędzie się w drugiej połowie lipca br. podczas wydarzenia Loty Rakiet Eksperymentalnych na poligonie w Toruniu, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Rakietowe.
Planowany lot – wskazali studenci – to dla zespołu nie tylko symboliczne zwieńczenie wieloletniej pracy, ale również punkt wyjścia do kolejnych misji, w tym startów na większe pułapy oraz eksperymentów z ładunkami naukowymi.
„Zależy nam, aby Turbulencja nie była jednorazowym osiągnięciem, ale początkiem serii eksperymentalnych rakiet ciekłopaliwowych w Polsce. Chcemy, aby stała się platformą testową dla przyszłych innowacji, również tych komercyjnych i naukowych” – zaznaczył Mikołaj Cichoń, odpowiedzialny za podsekcję mechaniki rakiet.(PAP)