Praca. Różne rodzaje umów zatrudnienia dla studentów
Umowa o pracę
Umowa o pracę zawsze wiąże się z obowiązkiem odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. Taki pracownik podlega ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, wypadkowemu i chorobowemu. Pracodawca ma również obowiązek zgłoszenia pracownika do ZUS w ciągu 7 dni od rozpoczęcia umowy o pracę.
Jeśli masz wątpliwości co do zgłoszenia do ZUS przez pracodawcę, można to sprawdzić osobiście w placówce ZUS, poprzez napisanie wniosku lub korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE/eZUS).
Umowa zlecenie
Studenci najczęściej są zatrudniani na umowy zlecenia. Do ukończenia 26. roku życia, przy umowie zlecenia nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jednakże brak tych składek oznacza, iż w razie choroby, wypadku czy potrzeby opieki nad rodziną student nie ma prawa do świadczeń z ubezpieczeń społecznych.
Prawo do zwolnienia z opłacania składek z umowy zlecenia trwa od momentu immatrykulacji do momentu zakończenia studiów lub innych określonych przypadków, takich jak zaliczenie ostatniego egzaminu dyplomowego.
Umowa o dzieło
Umowa o dzieło nie wiąże się z żadnymi składkami na ubezpieczenia społeczne, bez względu na status studenta. Jest to okres nieskładkowy, co oznacza, iż nie przysługują z niej świadczenia z ubezpieczenia społecznego.