Czy rankingi szkół są szkodliwe? Polemika z krytykami na przykładzie Hetmana
Każdego roku publikacja Rankingu Liceów i Techników Perspektyw wywołuje w środowisku edukacyjnym żywą dyskusję. Pojawiają się głosy krytyczne, które kwestionują zasadność tworzenia tego typu zestawień, argumentując, iż prowadzi to do niezdrowej rywalizacji, a czasami wręcz do nierzetelnej oceny szkół. Jako Dyrektor Hetmana, szkoły, która w Rankingu Perspektyw 2025 osiągnęła wybitne wyniki – 1. miejsce w województwie podkarpackim, 25. miejsce w Polsce, 11. w rankingu olimpijskim oraz 31. w maturalnym – pragnę podzielić się swoją refleksją.
Obiektywizm i metodologia – co kryje się za sukcesem Hetmana?
Rankingi Perspektyw powstają na podstawie jasnych i przejrzystych kryteriów, które pozwalają na obiektywną ocenę placówek edukacyjnych. W przypadku rankingu ogólnego liceów brane są pod uwagę:
Sukcesy w olimpiadach przedmiotowych (30% całkowitej punktacji) – na podstawie wyników ogólnopolskich i międzynarodowych.
Wyniki matury z przedmiotów rozszerzonych (45%) – jako wskaźnik przygotowania uczniów do studiów wyższych.
Wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (25%) – miernik solidności nauczania podstaw programowych.
Taki system oceny pozwala docenić zarówno wyjątkowe talenty uczniów, jak i efektywność pracy nauczycieli. Co ważne, dane wykorzystywane do rankingu są obiektywne i pochodzą z niezależnych źródeł, takich jak OKE czy Ministerstwo Edukacji Narodowej. Każdy element rankingu jest policzalny, co minimalizuje wpływ subiektywnej oceny. Warto podkreślić, iż audyt metodologii potwierdza jej wiarygodność i przejrzystość.
Złota Szkoła – co to oznacza dla nas?
Posiadanie tytułu „Złotej Szkoły” to nie tylko powód do dumy, ale także konkretne korzyści dla całej społeczności szkolnej:
Dla szkoły:
Większe zainteresowanie ze strony utalentowanych uczniów, którzy szukają najlepszej możliwej edukacji. Uczniowie, którzy chcą realizować swoje ambicje, wybierają szkoły najlepsze.
Motywacja dla nauczycieli do dalszego podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia metod nauczania. Ranking to nie tylko wyróżnienie, ale i motywacja. Jesteśmy zobowiązani do podtrzymywania wysokiego poziomu, co wymusza nieustanne doskonalenie pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Dla uczniów i rodziców:
Solidne wykształcenie – absolwenci szkół z czołowych miejsc w rankingu często mają większe szanse na dostanie się na wymarzone studia, zarówno w kraju, jak i za granicą.
Gwarancja wysokiej jakości nauczania i indywidualnego podejścia do potrzeb każdego ucznia, realny obraz poziomu nauczania, możliwości rozwoju i atmosfery pracy w szkole.
Ugruntowanie pozycji w środowisku lokalnym i ogólnopolskim – ranking to dowód na to, iż Hetman jest miejscem, które łączy tradycję z nowoczesnością.
Dla przyszłych kandydatów:
Łatwiejszy wybór szkoły – ranking pomaga rodzicom i uczniom zidentyfikować placówki, które mogą najlepiej odpowiadać ich oczekiwaniom i ambicjom. Wybór szkoły średniej jest jednym z najważniejszych kroków w edukacyjnej ścieżce młodych ludzi, a ranking dostarcza im wiarygodnych informacji, które pomagają w podjęciu decyzji.
Pewność, iż wybierają miejsce, które inwestuje w rozwój młodzieży i przygotowuje ich na przyszłość.
Dlaczego rankingi są potrzebne?
Twierdzenie, iż rankingi są szkodliwe, wynika często z niezrozumienia ich celu. Rankingi takie jak Perspektywy nie służą jedynie tworzeniu prestiżu, ale przede wszystkim stanowią drogowskaz. Pokazują, gdzie warto inwestować swój czas i wysiłek, a także zachęcają szkoły do zdrowej rywalizacji, która przekłada się na lepsze wyniki edukacyjne w skali kraju.
Hetman – z mottem „Tendite ad astra viri” – jest przykładem, iż dążenie do doskonałości może być źródłem ogromnej satysfakcji i sukcesów. Wyniki w rankingu to potwierdzenie, iż jako społeczność szkolna podążamy w dobrym kierunku.
Niech więc krytycy spoglądają na rankingi z dystansem, ale też z uznaniem dla pracy tysięcy uczniów, nauczycieli i dyrektorów, którzy każdego dnia „sięgają gwiazd”.
Podsumowując
Rankingi szkół, wbrew krytycznym głosom, pełnią istotną funkcję informacyjną i motywacyjną. Dzięki nim szkoły, takie jak Hetman, mogą nie tylko świętować sukcesy, ale i pokazywać, iż ciężka praca przynosi wymierne efekty. Nasza wysoka pozycja w tegorocznym rankingu to zasługa całej społeczności szkolnej – uczniów, nauczycieli i rodziców. Zamiast kwestionować sens rankingów, warto spojrzeć na nie jak na lustro, które pozwala dostrzec nie tylko to, co jest dobre, ale i to, co można jeszcze poprawić. W Hetmanie zawsze będziemy „strive for the stars” – bo w końcu to nasze motto.
Marta Wciseł
Dyrektor