Szkolenie „Zachowania trudne uczniów w szkołach ogólnodostępnych – mechanizmy, zapobieganie, sposoby radzenia sobie z nimi”

ore.edu.pl 1 godzina temu

Szkolenie „Zachowania trudne uczniów w szkołach ogólnodostępnych – mechanizmy, zapobieganie, sposoby radzenia sobie z nimi” odbyło się 24–25 listopada br. w Centrum Szkoleniowym w Sulejówku. Organizatorem był Wydział Edukacji Włączającej Ośrodka Rozwoju Edukacji (WEW ORE).

Celem szkolenia było:

  • poszerzenie wiedzy nauczycieli i specjalistów na temat różnorodnych czynników wpływających na rozwój zachowań trudnych u uczniów w przedszkolu lub szkole ogólnodostępnej;
  • omówienie sposobów pracy z uczniami z zaburzeniami neurorozwojowymi przejawiającymi zachowania trudne;
  • zapoznanie uczestników z funkcjonalną analizą zachowania (ABC: Antecedent – Behavior – Consequence);
  • omówienie zasad budowania środowiska wspierającego jako ważnego elementu działań proaktywnych w szkole.

W zagadnienia trudnych zachowań uczniów szkół ogólnodostępnych, zwłaszcza uczniów ze spektrum autyzmu, wprowadziła uczestników dr Krystyna Pomorska z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Scharakteryzowała rodzaje trudnych zachowań uczniów i wskazała różnice między zachowaniami trudnymi a zaburzeniami zachowania. Przedstawiła przyczyny i skutki zachowań problemowych oraz czynniki wpływające na pojawienie i utrwalanie się zachowań trudnych. Szczególną uwagę zwróciła na funkcje zachowań trudnych (takie jak unikanie, pozyskiwanie uwagi, samoregulacja) oraz analizę funkcji zachowania (ABC). Uczestnicy mieli możliwość analizy przykładowych rozwiązań ze swojej praktyki i omówienia ich na forum grupy.

O sposobach radzenia sobie na poziomie szkoły z zachowaniami problemowymi uczniów z zaburzeniami neurorozwojowymi mówiła drugiego dnia dr Maria Weker z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Podzieliła się z uczestnikami szeroką wiedzą i doświadczeniem z pracy. Przedstawiła między innymi techniki samoregulacji emocji uczniów, techniki deeskalacji i bezpiecznego reagowania, procedury postępowania oraz sposoby zapobiegania i reagowania jako profilaktykę trudnych zachowań uczniów. Zwróciła uwagę na to, jak ważne jest budowanie środowiska wspierającego szkoły, czyli relacje, komunikacja, rozpoznawanie potrzeb ucznia, organizacja pracy, kooperacja nauczycieli, specjalistów i rodziców przy organizacji wsparcia dla ucznia.

Organizatorzy dziękują uczestnikom za aktywny udział w spotkaniu i zapraszają do uczestnictwa w kolejnych formach doskonalenia.

Idź do oryginalnego materiału